Az MNB közeljövőben megjelenő tanulmányát röviden összefoglalva bemutatjuk az átláthatóságra törekvés legfontosabb motivációit és a transzparencia érvényesülését a gyakorlatban.
>> Mi az átláthatóság?
Az átláthatóság korábbi, csak nyitottságra koncentráló felfogását egyre szélesebb körben váltja fel egy átfogóbb, a közzétett információk megértetésének szükségességét is figyelembe vevő álláspont. Ezzel összhangban, az MNB által is vallott felfogás szerint a jegybanki átláthatóság lényege, hogy a közvélemény és a gazdasági szereplők megértsék a követett monetáris politikai stratégiát, képesek legyenek megítélni, hogy a jegybank lépései megfelelnek-e a törvényi feltételeknek, a parlament által ráruházott, számára kitűzött céloknak, és értékelhessék a jegybank teljesítményét. Az átláthatóság ilyen értelmezése rámutat, hogy megteremtéséhez nem elegendő minél több adatot közzétenni: biztosítani kell azt is, hogy a piaci szereplők lássák és értsék azokat a kereteket, melyek közt a jegybank az információkat feldolgozza.
>> Hatékonyság
Közgazdasági nézőpontból az átláthatóság célja, hogy lehetővé tegye a gazdasági szereplők számára a központi bank döntéseinek megértését, lehetőség szerinti kiszámíthatóságát. A nagyobb fokú átláthatóság több csatornán keresztül javíthatja a monetáris politika hatékonyságát.
- Segíti, hogy a közvélemény megértse az árstabilitás jelentőségét, világossá teszi, hogy mi az, amit ennek érdekében a jegybank meg tud tenni, és mi esik a monetáris politika hatáskörén kívülre. Ez megteremtheti a monetáris politika céljának és lépéseinek elfogadottságát.
- Ezenkívül az átláthatóság a jegybank hitelességének növelése révén is segítheti a monetáris politikát. Az átláthatóság hozzájárul ahhoz, hogy a gazdasági szereplők a jegybank egyes lépéseit a cél eléréséhez vezető döntések logikus láncolatának elemeiként értelmezzék. Segíti annak megértését, hogy a monetáris politika lépései, változásai szakszerűek, nem politikai nyomás eredményeként születnek, hanem a gazdasági feltételek változására adott válaszok, esetleg a folyamatokat leíró modellek változása áll mögöttük. Így a monetáris politika irányváltásai nem okoznak hitelességvesztést a gazdaság szereplői, a közvélemény szemében. Csökken azoknak a jegybank hitelességét romboló nézeteknek a tere, amelyek a tények nem ismeretéből vagy más helyzetértékelésből adódnak.
- Az átláthatóság és a hitelesség hozzájárul a jegybank működésébe vetett bizalom erősödéséhez, ami alapfeltétele annak, hogy a hosszú távú inflációs várakozások stabilan alacsony szinten maradjanak. Amennyiben a gazdasági szereplők árazási magatartását, bérköveteléseit meghatározó várakozások összhangban vannak a jegybank céljaival, a szereplők viselkedése a jegybank jelentős beavatkozása nélkül is megvalósítja a célt.
- Különösen fontos szerepet tölt be az átláthatóság a pénzpiaci szereplők várakozásainak alakításában. A jegybanki alapkamat általában rövid futamidejű, ezzel szemben a gazdasági szereplők döntéseit a hosszabb lejáratú kamatok befolyásolják. A rövid és hosszú lejáratú kamatok közötti kapcsolatot a piaci szereplőknek a jegybank jövőbeli magatartására vonatkozó várakozásai teremtik meg. Az átláthatóbb döntések és döntési folyamatok révén a piac jobb betekintést nyerhet az ezek mögött meghúzódó folyamatokba, és az elhangzó érvek megismerésével pontosabb képet alkothat a jegybank szándékairól. Így várakozásaik, előrejelzéseik is pontosabbak lesznek. A kiszámíthatóbbá váló kamatpolitika révén a pénzügyi piacok stabilkabbá válnak. A hozamok és az árfolyam alakulása jobban tükrözi a jegybank szándékait, így a jegybank kevesebb kamatlépéssel, kisebb reálgazdasági költséggel, tehát hatékonyabban érheti el célját.
>> Demokrácia
Politikai szempontból azért fontos az átláthatóság növelése, mert kulcsszerepet tölt be a jegybank ellenőrizhetőségének biztosításában. Mára általánosan elfogadott nézetté vált, hogy a gazdaságpolitika alapvető céljainak elérése érdekében a monetáris politikát egy kormánytól, politikától független intézményre kell bízni, emiatt szükség esetén a jegybank függetlenségét is növelni kell.
A demokratikus államok viszont nem engedhetik meg, hogy az ország szempontjából nagyon fontos döntések - mint a monetáris politikai döntések - a választott testületek ellenőrzése nélkül szülessenek. A népképviselet elvének érvényesülése így megköveteli a jegybank ellenőrizhetőségét, vagyis a monetáris politikai döntésekről való beszámolás, azok igazolásának kötelezettségét, melynek fontos feltétele az átláthatóság. A jegybank teljesítményének megítéléséhez ugyanis a választott képviselőknek látniuk és érteniük kell a monetáris politikai döntéshozatal folyamatát.
>> Problémák
Az átláthatóság túlzott növelése veszélyekkel is járhat. Az irodalomban konszenzus látszik kialakulni arról, hogy a jegybank által követett célok minél teljesebb átláthatósága kívánatos, ám a makrogazdasági és monetáris folyamatok várható alakulására vonatkozó információk tekintetében már nem egyértelmű a helyzet. Az átláthatóság mértékének megválasztásakor a jegybank hitelessége és a gazdasági sokkokra történő rugalmas reagálás között kell megtalálni az egyensúlyt. A teljes átláthatóság ugyanis nehezebbé teheti, hogy a jegybank több célt is szem előtt tartva eseti alapon döntse el, mikor melyik érdekében kíván lépéseket tenni. Az ilyen komplex magatartás a legtöbb jegybank esetében nagyon gyorsan a hitelesség elvesztéséhez vezetne, hiszen a hitelesség éppen a célok, prioritások és a döntési folyamat átláthatóságán alapul. A nagyon hiteles jegybankok (Fed, Bundesbank) hitelességének forrása a múltban szerzett érdem, amely nem függ közvetlenül a jelenbeli döntésektől, emiatt olyan monetáris politikai döntéseket is meghozhatnak, amelyeket más jegybankok akkor sem, ha az lenne az optimális.
>> Gyakorlati megoldások
Az átláthatóság elősegítését szolgáló konkrét megoldások többsége ma általánosan elfogadott és alkalmazott. Igazán éles ellenállást a döntéshozatali folyamatok nyilvánosságát célzó megoldások - a döntéshozó testület üléseiről készített összefoglalók, az egyes tagok szavazatainak és álláspontjának publikálása - váltanak ki, amint azt az EKB átláthatóságáról folytatott nyílt vita is hűen tükrözte. A döntéshozatali mechanizmus fekete dobozába bepillantást engedő megoldások melletti legfontosabb érv, hogy pontosabb képet adnak a jegybank döntései mögött meghúzódó logikáról, a bennük kulcsszerepet játszó változókról és ezáltal a jegybank reakciófüggvényéről. Az egyes szavazatok vagy a szavazati arányok ismerete jelzi a döntések támogatottságát, és pontosítja a továbbiakban várható lépésekről alkotott képet. A közgazdasági érvek mellett ezek a megoldások az ellenőrizhetőséget, elszámoltathatóságot is támogatják. Az egyéni álláspontok nyilvánossága a testületi felelősség mellett a tagok egyéni felelősségét is hangsúlyozza.
Az ülésekről készített összefoglalók, szavazatok publikálása ellen két fontos érv hozható fel. Egyrészt az, hogy visszafogja a nyílt vitát, a döntések színfalak mögötti meghozatalához vezet, így akár csökkentheti is a tényleges átláthatóságot. Másrészt a többféle álláspont nyilvánossága a jegybankot széthúzó, határozatlan intézményként tüntetheti fel, így fokozhatja a piaci szereplők bizonytalanságát, és alááshatja a kis többséggel hozott döntések hitelességét. Felmerülhet még, hogy az egyes tagok álláspontjának, szavazatainak nyilvánossága fokozhatja a rájuk nehezedő politikai nyomást. Az érvek és ellenérvek sokfélesége a nemzetközi gyakorlat sokszínűségében is tükröződik: még az inflációs célt követő jegybankok gyakorlata sem egységes, nincs mérvadónak tekinthető általános nemzetközi gyakorlat (lásd a táblázatot).
>> Transzparencia itthon
A közvetlen inflációs célkövetés rendszerének bevezetésével párhuzamosan az MNB átláthatósága jelentősen nőtt. A változások a monetáris politika vitelének több vetületét is érintették.
- Az új jegybanktörvény egyértelműen meghatározza a monetáris politika elsődleges céljaként az árstabilitás elérését és fenntartását. Az MNB továbbra is köteles a kormány gazdaságpolitikájának támogatására, de azt csak elsődleges céljának veszélyeztetése nélkül teheti, vagyis a törvény egyértelművé teszi az árstabilitás elsődlegességét.
- A monetáris tanács közzéteszi a monetáris politika által releváns időtávra - a kormány középtávú gazdaságpolitikai programjával összhangban - meghatározott számszerű inflációs célt.
- A makrogazdaságra vonatkozó információk nyilvánosságának területén is jelentős előrelépés történt. Ennek legfontosabb eleme az inflációs és makrogazdasági előrejelzéseknek a publikálása. Az MNB korábban is publikálta a döntéshozatal számára releváns adatokat, de az inflációs jelentés elemzéseinek, a prognózisra vonatkozó érzékenységi vizsgálatoknak köszönhetően azok döntéshozatalban betöltött szerepe világosabbá vált. A kulcsszerepet játszó változókról, azok kapcsolatairól, a döntések mögötti logikáról, a döntéshozók gondolkodási kereteiről a korábbinál pontosabb kép rajzolódik ki, ezáltal a jegybank várható lépései az eddiginél jobban előre jelezhetőek.
- A döntési folyamatok átláthatóságát tekintve szembetűnő a legfőbb döntéshozó szerv szerepének változása. Korábban a monetáris politika operatív döntéseit az elnök a monetáris bizottsággal történő konzultációt követően hozta, melynek azonban sem összetétele, sem ülésezési rendje nem volt nyilvános. Ezzel szemben ma a jegybanktörvény értelmében az MNB legfőbb döntéshozó szerve, a monetáris tanács (mt) havonta legalább két alkalommal ülésezik, és hatáskörébe tartozik minden, a jegybank alapvető feladataival kapcsolatos döntés. Ezáltal az operatív döntéseket hozó testület összetétele, a tagok személye a gazdasági szereplők számára ismertté vált, továbbá az mt üléseinek és az inflációs jelentés publikálásának időpontját fél évre előre közli a jegybank.
- A döntések kommunikációjában bekövetkezett változások is a teljesebb átláthatóság irányába mutatnak. A jegybank minden ülést követően sajtóközleményt ad ki, bejelentve az irányadó kamat változatlanul hagyását is, nem csak annak változtatásait. A sajtóközlemény emellett tartalmazza az mt napirendjének pontjait is, és az irányadó kamatláb változása esetén annak rövid indoklását. A váratlanabb, fordulatot jelentő döntések indoklása részletesebb, és az mt a monetáris politika szempontjából kiemelkedő jelentőségű eseményekkor is közleményben tájékoztat álláspontjáról. A döntések, események magyarázata időnként előretekintő, felhívja a figyelmet azon folyamatokra, melyek alakulásától nagymértékben függnek a jövőbeli döntések. A közlemények terén az utóbbi időszakban újabb továbblépés történt, már a kamatláb változatlanul hagyását is rövid indoklás kíséri. Ugyancsak a döntések jobb megértését szolgálja, hogy az inflációs jelentés megjelenésekor az MNB lehetőséget nyújt az azt készítő közgazdasági főosztály munkatársaival történő technikai háttérbeszélgetésre is.
>> Hol tartunk most?
Az IMF 1999-ben a BIS-szel, jegybankokkal és akadémikusokkal együttműködve megalkotta a jegybanki átláthatóság tekintetében kívánatosnak tartott elvek és gyakorlati megoldások gyűjteményét. A megfogalmazott elvek négy bővebb területet ölelnek fel: a jegybank céljainak és felelősségének világosságát, a monetáris politikai döntéshozatal folyamatának nyitottságát, a monetáris politika vitelével kapcsolatos információk elérhetőségét, valamint a jegybank ellenőrizhetőségét. Az IMF rendszeresen készít a kritériumok teljesítéséről értékelést, és ezt publikálja is. Az MNB-ről 2002-ben készült az IMF legutóbbi értékelő jelentése, mely megállapította, hogy az MNB gyakorlatában az ajánlások maradéktalanul teljesülnek.
Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy az inflációs célkövetés rendszerének bevezetésével párhuzamosan az MNB a monetáris politika vitelében lényegesen átláthatóbb lett a korábbiaknál. A legtöbb területen - összhangban az inflációs célkövetés monetáris politikai stratégiájával - az MNB is alkalmazza a legátláthatóbb jegybankokra jellemző elemeket, átláthatósága az EKB-hoz és a svéd jegybankhoz hasonló mértékű (lásd az ábrát). Kivételt a testületen belüli álláspontok nyilvánossága jelent, az MNB ugyanis nem teszi közzé sem az mt ülésének összefoglalóját, sem az egyes tagok szavazatait vagy a szavazati arányokat. Ugyanakkor ezeknek a megoldásoknak a megítélése mind az elméleti irodalomban, mind a szakmai vitákban és a nemzetközi gyakorlatban ellentmondásos, nincs széles körben elfogadott konszenzusos álláspont vagy mérvadó gyakorlat ("best practice"), a választott megoldás minden esetben a konkrét intézményi keretektől és társadalmi normáktól függ.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.