Június elején vezette be a MÁV-Volán csoport a késési biztosítást az utasoknak: ez idő alatt mintegy negyedmillió alkalommal kellett visszafizetni a jegyárak felét.
Hegyi Zsolt, a csoport vezérigazgatója korábban úgy fogalmazott, hogy a MÁV-ra igaz, hogy „gyakran késik, de nem sokat”. Elmondta, a késő vonatoknak nagyjából a 10 százaléka van húszperces késés fölött: ez az összes vonatnak nagyjából a 3 százaléka. Nyáron ez az arány, amikor „minden sokkal nehezebb”, 4-5 százalék is lehet.
Hegyi Zsolt a lapunknak elmondta, hogy az első két hét alatt 36 millió forint feletti összeget kellett kifizetni késési biztosításként. Ennek kevesebb mint a fele a pünkösdi hosszú hétvégén jött össze, vagyis körülbelül
18 millió forint ment el egy nap késési biztosításra.
Két héttel később körülbelül további 54 millió forintot kellett kifizetni a késések miatt: az ATV Híradójával a MÁV azt közölte, hogy június végéig összesen 135 ezer jegy után 90 millió forintot utaltak vissza az utasoknak.
Nemrég egy interjúban összegezve Hegyi elmondta, hogy
két hónap alatt körülbelül 250 ezer alkalommal fizettek ki késési biztosítást az utasoknak: ez 175 millió forintba került a társaságnak,
vagyis az eddigi kifizetések alapján a nehezebb nyári időszakban havi 80-90 milliót kellett visszatéríteni, és ez várható augusztusban is.
A vezérigazgató a rádióinterjújában arra a kérdésre, hogy a MÁV világviszonylatban mennyit késik, azt válaszolta, hogy a nemzetközi kimutatások szerint a középmezőnyben van a vasúttársaság teljesítménye.
A leggyakoribb késési érték 8 perc, ami azonban rendkívül módon bosszantó egy oda-vissza út során. „Ezzel mindenféleképpen van feladat” – ismerte el.
Azt is elmondta, hogy elindítottak egy késési okokat feltáró programot: feltárják, mely járatok késnek a legtöbbet, és utána célzottan beavatkoznak a kiszámíthatóság miatt.
A Világgazdaság is beszámolt arról, hogy két sorompóhiba miatt több mint egyórás késések voltak a pünkösdi hosszú hétvégén a Balaton irányába, sokan a tájékoztatás hiányára is panaszkodtak, és nem jelentek meg az ilyen helyzetekre megígért rásegítő MÁV-buszok sem.
Lázár János építési és közlekedési miniszter a jelentős késések után közölte: teljes összegű kártérítést fizet a balatoni vonal szombati károsultjainak.
A lapunk írta meg, hogy
többen a jegyár egyik felét sem kapták meg pünkösdhétfő után,
a MÁV csoport később azt írta: az összegek megérkezéséig az utasok szíves türelmét kérik.
Beszámoltunk olyan esetről is, amikor az utas nem jogosan kapta meg a teljes jegyár-visszatérítést. Az utas a pünkösdi hétvégén szombaton is és hétfőn is vonattal közlekedett a Balatonon. Elmondása szerint
szombaton mindössze hét percet késett a vonat, mégis 100 százalékos visszatérítést kapott,
a hétfői 27 perces késés után a hivatalos 50 százalékos visszatérítést kapta meg.
Nemrég egy olyan eset is történt, hogy Sopronból Budapestre tartó utas járata húsz percnél többet késett. Menetjegyet és kiegészítő helyjegyet is vett, de a jegyek beküldése után csak a helyjegy árának a felét térítették vissza, a menetjeggyel kapcsolatos kártérítési igényét elutasították.
Később a MÁV a sajtó megkeresésére jelezte: az utas által jelzett panasz jogos volt, és megkapja a hiányzó összeget. Kollégáik vizsgálata után azt derítették ki, hogy egy hiba miatt nem kapta meg az utas a visszatérítést.
Lázár János korábban úgy fogalmazott: kíváncsi arra, hogy a MÁV több mint 110 milliárd forintos költségvetéséből mennyit kell majd visszatéríteni az utazóközönségnek. Ha egy évben 5-10 milliárdot kell majd visszaadni, akkor sem szankcionálják a csoport menedzsmentjét, dolgozóit, azonban ez egy mérőszám lesz a cégen belül.
Hegyi Zsolt vezérigazgató egy hónapja úgy nyilatkozott, hogy
idén kétmilliárd forintba fog kerülni a késési biztosítás a MÁV-nak.
A vezérigazgató szerint a társaság jegyárbevétele egy évben közel 115 milliárd forint, vagyis kevesebb, mint a bevétel 2 százaléka kerülhet vissza az elkövetkező hét hónap alatt az utasokhoz a késések miatt.
A nyári időszak közel kétharmadán már túl van a MÁV, az évből még öt hónap van hátra. A téli időszak még tartogathat meglepetéseket, hiszen a hirtelen jött havazások meg szokták bénítani a vasúti közlekedést.
A korábbi számításokhoz képest egyelőre jól teljesít a MÁV:
ha nem lesznek extrémebb időjárási körülmények az elkövetkező hónapokban, akkor az állami társaság bőven kétmilliárd forint alatt megúszhatja a késési biztosítást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.