Brüsszel
Csupán "iránymutató" napirendi javaslatot terjeszt majd a soros olasz EU-elnökség a szombaton Rómában állam- és kormányfői szinten kezdődő újabb intézményi reformkonferencia (IGC) elé. Az IGC lebonyolításával kapcsolatban is számos kérdés nyitott még.
Az olasz elnökség - maga mögött tudva az EU másik öt alapító országát - heteken át azért lobbizott, hogy már a munkarend is szavatolja az általuk megcélzott "hatékony és rövid" konferenciát, lehetőleg még idei zárással, és az összes érdemi ponton lényegében érintetlenül hagyva a júliusban véget ért konvent által asztalra tett alkotmányos szövegtervezetet.
Mindezzel azonban csak azt sikerült elérni, hogy még látványosabbá vált az érdekellentét a kis és közepes tagállamok, illetve az öt nagy tagállam - valamint részben a Benelux ország-csoport - között. Abban még mindenki egyetért, hogy a konventféle szövegtervezet 90 százaléka elfogadható. A vita a maradék 10 százalék körül van, valamint arról, ami egyelőre esetleg meg sem jelent az eddig összefoglalt szövegben.
Körülbelül 6-10 intézményi kérdés van, amely jelenleg súlyosan megosztja a tagországokat, többnyire az említett "kicsi-nagy" törésvonal mentén. Mindezeket egészíthetik ki azok a kérdések, amiket egyes országok szeretnének az asztalra helyezni. Ilyen például Lengyelország számára a kereszténység megemlítése az alkotmányban, vagy Magyarország számára a kollektív nemzeti kisebbségi jogok garantálása.
A magyar törekvést Kovács László külügyminiszter a minap abban jellemezte, hogy egyes - máris nyitott - kérdésekben a magyar érdekekkel jobban összhangban álló megoldásokért kell majd lobbizni. Más esetben már a napirendre tűzés elérése is cél: ilyen az említett kisebbségi problémakör.
Szembesülve mindezzel, az olasz diplomácia fokozatosan hátrált a behatárolt napirend rögzítésétől egészen annak feladásáig, hogy újabb témákat csakis a tagországok túlnyomó többségének a támogatásával lehessen a politikai szintű tanácskozáson napirendre tűzni. A holnapi nyitányt előkészíteni hivatott hétfői külügyminiszteri ülésen jószerivel csak abban sikerült megállapodni, hogy igazából semmi sincs még rögzítve. Így például egyfelől ugyan napirendnek tekinthető az olasz témasor, de - másfelől - ha akár egy-két ország újabb problémát jelez, azt is meg kell vitatni. Még abban sem egyértelmű a helyzet, hogy milyen mértékben lehessen bevonni szakértőket a munkába. Róma csak technikai jellegű, "szövegfésülési" feladatokat hagyna rájuk. Több ország ugyanakkor jelezte, hogy kivédhetetlennek tartják a fajsúlyosabb kérdések szakértői előkészítését, méghozzá bizottsági munka keretében, és nem kérdőívek szétküldésével, miként az olasz diplomácia képzelte. De ezek is csak különböző oldalon elhangzott jelzések anélkül, hogy rögzítették volna a végleges munkarendet.Most aztán vagy a szombati nyitáson kell mindezekben valamilyen fokú egyetértésre jutni, vagy esetleg még ott is elnapolják a teljes körű tisztázást, és "rugalmas" lebonyolítási feltételek mellett kezdik meg a munkát. Délelőtt amúgy csak ceremoniális, csúcsszintű nyitányra kerül majd sor, érdemi eszmecsere nélkül, ám az egyes beszédek sok esetben sejthetően hangsúlyosan kijelölik már az adott országok által szükségesnek és lehetségesnek vélt irányokat és határokat. Az első érdemi ülést délután, a külügyminiszteri szintű találkozón tartják, amelyen sokak reménye szerint legalább a munkarend kapcsán sikerülhet majd világosabb helyzetet teremteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.