BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Reform előtt a regionális politika

Kiéleződött az EU költségvetésének egyharmadát kitevő regionális politika reformjáról szóló vita az elmúlt hetekben. A 2007-2013-as büdzsé tervezésének megkezdésével párhuzamosan mind több állásfoglalás lát napvilágot pró és kontra a strukturális és kohéziós alapok átalakításáról.

A vitában megszólalók két táborba sorolhatók: a rendszer jelenlegi és jövőbeni (2004-2006 közötti) kedvezményezettjei csak kisebb korrekciókat tartanak szükségesnek, míg a rendszer finanszírozói radikálisabb változtatásokat szorgalmaznak.

Az alapokból 2004-2006 közt 3,078 milliárd euróval részesedő Magyarország természetesen élesen ellenzi a renacionalizálást. Mint a regionális politika reformjáról szóló magyar kormányálláspont fogalmaz (amelyet az Európai Bizottság illetékes tagja, Michel Barnier is megkapott), továbbra is a gazdasági és szociális egyenlőtlenségek csökkentése kell legyen a felzárkóztatási politika első számú célkitűzése. Budapest a legszegényebb tagállamokat segítő kohéziós alap forrásait is növelné, s egyszerűsítené felhasználásukat. Emellett a városközpontok segítésére is több pénzt fordítana, miként a határon átnyúló együttműködés fejlesztésére is.

Viták vannak azonban magán az Európai Bizottságon belül is. Barnier-vel szemben a liberális szárnyhoz sorolt Frits Bolkestein belső piaci és Mario Monti versenyügyi biztos úgy véli, nem a fejletlen régiók felzárkóztatását, hanem az életképes régiók versenyképességét kell támogatni.

A jelenlegi rendszerben a strukturális alapok 1. célkitűzése azon lemaradó régiók felzárkózását segíti, amelyek egy főre jutó GDP-je vásárlóerő-paritáson számítva nem éri el az uniós átlag 75 százalékát. Ide csoportosítják az uniós strukturális alapok forrásainak 69 százalékát, támogatásaikból 50 régió részesül uniószerte, ezek a mai EU lakosságának 22 százalékát fedik le. A jövőre csatlakozó tíz ország valamennyi régiója (Prága, Pozsony és az egyetlen régiónak minősülő Ciprus kivételével) szintén jogosult lesz az 1. célkitűzés támogatásaira.

A 2. célkitűzés a szerkezeti nehézségekkel küzdő régiókat segíti. Akár az ipari hanyatlás, akár a vidéki jelleg vagy más ok idézi elő a gazdaságszerkezeti nehézségeket, egyaránt jogosulttá tehet egy régiót a strukturális alapok 11,5 százalékát felemésztő célkitűzésből való részesedésre, de csak akkor, ha nem kap támogatást az 1. célkitűzésben. A kedvezményezett régiók az unió lakosságának 18 százalékát fedik le. A 3. célkitűzés a képzési rendszerek modernizációját segíti, bármely régió részesülhet belőle, és a strukturális pénzek 12,3 százalékával gazdálkodik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.