BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trump eddig egymilliárd dollárt húzott ki a GM zsebéből a vámjaival

A legnagyobb amerikai autógyártó átértékeli stratégiáját, és a benzinüzemű járművek kínálatának bővítésével, a külföldi gyártás hazavitelével próbál Donald Trump kegyeibe férkőzni. A General Motors saját üzleti érdeke is azt diktálja, hogy minimalizálja az elnök extra vámjai miatt idén keletkező 4-5 milliárd dolláros profitkiesését.

A General Motors (GM) második negyedéves alapnyeresége 3 milliárd dollárra zuhant, a tavaly ilyenkor elért profitból most 1,1 milliárd dollár hiányzik, amit a detroiti autógyártó óriás vezetése egyértelműen a Donald Trump-féle extra vámok bevezetésével magyaráz. A történet itt nem ér véget, GM a vámok profitfelemésztő hatását 4-5 milliárd dollárra becsüli a folyó üzleti évében, ugyanakkor ennek legfeljebb 30 százalékát tudja megszorító intézkedésekkel, átszervezésekkel eltüntetni. 

general motors GMC
A General Motors GMC Hummer modelljének benzines változata az idei év slágere lehet az Egyesült Államokban / Fotó: NurPhoto via AFP

Elemzők szerint a GM-nek a vámok okozta sokk csökkenése érdekében át kellene értékelnie és csökkentenie kellene tervezett innovációs projektjeinek költségkeretét, bár ezzel nyilvánvalóan a maga helyzetét nehezítené meg a piacon dúló versenyben. A Trumpnak való megfelelést szem előtt tartva a cég 4 milliárd dollár fektet a mexikói és kanadai gyártás részbeni hazavitelére.

Rükvercbe kapcsolt a General Motors részvényárfolyama 

A részvényárfolyam 3 százalékos eséssel reagált a hírekre a New York-i tőzsdenyitás előtti elektromos kereskedésben, azaz ugyanott jár, mint az év elején, Trump beiktatása előtt. A GM hazai versenytársai, a Stellantis és a Ford „szolidárisak” voltak, árfolyamuk 1-1 százalékos eséssel fogadta a fejleményeket. 

A Stelantis egyébként hétfőn 300 millió dollárra becsülte a vámok okozta profitkiesést az első fél évben, egyben jelezte, hogy a második fél évben e téren a helyzet jelentősen romolhat.

A General Motorst egy hosszú távon nyereségesen működő cégként definiáljuk, eközben alkalmazkodunk az új kereskedelmi és adópolitikához

– írta közleményében Mary Barra vezérigazgató. A mondat első felében leírtakkal jól haladnak, a cég a második negyedévben – „amúgy” az elvárásoknak megfelelően – jól teljesített, még a kínai üzletág rendbetételére is marad energiájuk, s ott a tavalyi veszteséges üzemről szerény nyereségbe váltottak. A legnagyobb amerikai autógyártó negyedéves

  • bevétele 47,12 milliárd dollár (mínusz 1,8 százalék),
  • üzemi haszonkulcsa 6,4 százalék (mínusz 2,9 százalékpont),
  • adózott nyeresége 1,89 milliárd dollár (mínusz 35,4 százalék),
  • részvényarányos profitja (EPS) pedig 2,53 dollár (mínusz 53 cent) volt.

A társaság 974 ezer autót értékesített, szemben az egy évvel korábbi 1,043 millióval. A derékhadat most is az észak-amerikai piacon kiválóan, magas haszonkulccsal értékesíthető kisteherautók (pickup) és városi terepjárók (SUV) alkották. Legfontosabb piacukon, az Egyesült Államokban 747 ezer autót adtak el, 7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. 

A benzineseké a jelen – hanyagolják az elektromos átállást 

A forgalom felfutásában a büntetővámokat általában követő áremelésektől való fogyasztói félelem is közrejátszott. Helyi piaci részesedésüket 16,7 százalékról 17,4 százalékosra növelték, autóik 77 százaléka hazai vásárlókhoz került.

A General Motors az elmúlt hónapokban több lépést tett a belső égésű motorral szerelt autóinak fejlesztésére, a gyártás modernizálására, szemmel láthatóan 

elengedve azt a célkitűzését, hogy 2035-től csak elektromos autókat gyárt majd. 

Az üzleti érdeke is ezt diktálta, hiszen Trump elnöksége esélyt sem hagy a zöldátállás sikerre viteléhez, az elnök, ahol csak tud, keresztbe tesz az elkerülhetetlen folyamat lassítása érdekében, az olajlobbi kottájából vezényelve.

28th Anniversary Fest Of Shanghai General Motor In Shanghai
A kínai piacon a GM az elektromos autókat preferálja, a helyi kívánalmaknak megfelelően / Fotó: NurPhoto via AFP

A villanyautók negatív értékesítési trendjére ráerősít az egyes modellek kormányzati támogatásának küszöbönálló megszüntetése – írja a Reuters. A kongresszus által jóváhagyott átfogó adó- és költségvetési törvény szeptember végével megszünteti az új elektromos járművek vásárlása vagy lízingelése után járó 7500 dolláros adójóváírást, továbbá a használt elektromos járművekre vonatkozó 4000 dolláros adójóváírást is leradírozza. 

Trump azt az adó- és költségvetési törvényt is aláírta, amely eltörli az üzemanyag-takarékossági szabályok be nem tartása miatti bírságokat, ezzel megkönnyítette a benzinüzemű járművek gyártását és forgalmazását.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.