BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az agrárium kapott piros lapot

Csak a közös agrárpolitika esetében jelzett "komoly aggodalmat" az Európai Bizottság Magyarországról szóló értékelése, itt viszont négy témakör kapcsán is haladéktalan és erőteljes intézkedést szorgalmazott. A korábbi évek kiemelt témájának számító státustörvényt már nem a politikai problémák között, hanem a külpolitikai fejezet részeként említették csak.

Brüsszel



Günter Verheugen bővítési biztos a tagságra váró országokat értékelő jelentéseket az Európai Parlament plenáris ülésén bemutatva hangsúlyozta, hogy a jövőre csatlakozó országok felkészültsége nem jelent majd veszélyt vagy kockázatot az EU egységes piaca, illetve az uniós intézmények működése számára. A netán fennálló elmaradások többsége elsősorban a leendő új tagállamok számára járhat hátrányokkal, amennyiben ezek rendezéséig csökken az esélyük, hogy megfelelő mértékben részesüljenek a különböző közösségi támogatásokból. A jövőre csatlakozó tízek esetében az idei jelentés nem a szokásos átfogó értékelést hozta, hanem elsősorban azokra a területekre összpontosított, amelyeknél elmaradás tapasztalható a tagfelvételi tárgyalásokon vállalt kötelezettségekhez képest.

A magyar jelentés feltűnően jó eredményt hozott ki a jogharmonizáció terén, jóllehet teljes készültségről sem lehet még be-szélni. Szinte valamennyi joganyagfejezet értékelése azzal kezdődik, hogy a vonatkozó magyar jogrend lényegében megfelel a közösséginek, közel van hozzá, netán jó úton van a teljes körű felzárkózáshoz. Figyelmet keltett, hogy a korábbi évek visszatérő témáit: a státustörvényt és a romakérdést a 30 fejezet valamelyike kapcsán említették csak. A két téma között fontos különbség ugyanakkor, hogy míg a státustörvény esetében a jelentés a kerettörvényt már az EU-joganyaggal összhangban állónak minősíti, addig a romák helyzetét ábrázolva lényegében a korábbi évek erőteljesen kritikus értékelését ismétlik meg.

Gazdasági vonatkozásban az értékelés megállapítja: romlott a helyzet mindenekelőtt a külkereskedelmi mérleg, az árfolyam- és a kamatstabilitás vonatkozásában, s bár a 2002-es jelentős költségvetési hiányt az idén "ambiciózus fiskális politikával" próbálják kezelni, eközben azonban az "inkonzisztens monetáris és árfolyam-politika" további tehertételt jelentett. (A költségvetési hiány leszorítását 5 százalékra nehéznek tűnik elérni - jegyzi meg a jelentés.) Elismerően nyugtázták ugyanakkor, hogy a kormány belső adósságállománya csökkenő tendenciát mutat, s hogy a bérkiáramlás kezd szerényebb mértéket ölteni. Ennek ellenére további haladásra van még szükség a fiskális reform esetében, és az is tény, hogy a 2003. évi bérnövekedés is jelentős mértékben meghaladta a teljesítménynövekedést - áll a bizottsági értékelésben.

A politikai kritériumok kapcsán az idén mindenekelőtt az adminisztratív kapacitást, az igazságszolgáltatás felkészültségét, valamint a korrupció elleni küzdelem hatékonyságát vizsgálták. Az utóbbi esetében az a vélemény, hogy a korrupció elleni küzdelem megfelelően strukturált rendszeren alapul, de tovább kell erősíteni az adminisztratív kapacitást.

A jogharmonizáció minősítésére alapvetően három kategóriát alkalmaztak. Az elsőbe kerültek azon ügyek, ahol a magyar jogrend már magas fokon felzárkózott a közösségihez, de még akadnak apróbb teendők. A második csoporthoz tartozó területeken is részlegesen már jó a helyzet, de még hangsúlyozott erőfeszítésekre van szükség. Végül a harmadik kategóriát alkotják a komoly aggodalomra okot adó elmaradások, ahol azonnali és erőteljes beavatkozást látnak szükségesnek ahhoz, hogy az ország az adott területen valamennyi vállalásával elkészülhessen a csatlakozás időpontjára.

Az utóbbi csoportba a magyar jelentés esetében csupán a közös agrárpolitika átvételét kísérő teendők kapcsán kerültek észrevételek - közül három is olyan, amelyik nem az egységes piacot vagy a közösségi intézményeket veszélyezteti, hanem a magyar agrárágazatra nézve vetít előre komoly hátrányokat. A magyarországi kifizetési ügynökségek, valamint az integrált nyilvántartási és ellenőrzési rendszer felkészítésénél tapasztalt késedelem bizottsági megítélés szerint komoly kétséget támaszt az iránt, hogy a tagság első évében Magyarország képes lehet a vonatkozó közösségi forrásokat igénybe venni. Hasonló a vélekedés a vidékfejlesztési programok pillanatnyi helyzetét tekintve is.

Fokozott erőfeszítést összesen tizennégy joganyagfejezet esetében tartottak szükségesnek ahhoz, hogy a tagság idejére a vállalt szintre jusson a vonatkozó magyar joganyag. Figyelmet keltett, hogy a státustörvény kérdéséből fejezetspecifikus - néhány, végrehajtást érintő - ügy lett. A szöveg szerint az új kerettörvény már az EU-joganyaggal összhangban állónak látszik, de megjegyzi, hogy sok múlik a végrehajtási jogszabályokon. Emlékeztet arra, hogy határokon átnyúló törvények végrehajtásánál az érintett szomszédos ország egyetértésére is szükség van.

Az országspecifikus értékeléseket kísérő összefoglaló jelentés tér csak ki a korábban sokszor meglobogtatott védzáradékok kérdésére, ismertetve ezek jellegét, igénybevételük lehetséges módját. Konkrét alkalmazásukra azonban egyetlen témakör vagy ország esetében sem tettek utalást. Másfelől viszont az összefoglaló dokumentum konklúziója leszögezi: amennyiben a csatlakozó országok a taggá válás idejére sem készülnek el olyan területeken, ahol az egységes piac biztonságos működése a tét, az Európai Bizottság nem fog habozni a szükséges intézkedések meghozatalát illetően.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.