Nem várja meg a kormányzat az uniós csatlakozást a gépkocsik fogyasztási adóját felváltó regisztrációs adó bevezetésével, már februártól él az új adónem. Kérdésünkre a Pénzügyminisztérium sajtóosztályától azt a választ kaptuk: költségvetési megfontolások indokolták a korábbi indítást. Az idén november végéig 55,3 milliárd forint származott fogyasztási adóból, ennek túlnyomó részét a gépkocsik után beszedett összegek tették ki, a kávé és az arany fogyasztási adója elenyészőnek tekinthető. A VPOP számláira 47,8 milliárd forint érkezett, az APEH 7,5 milliárdos bevételt regisztrált. Jövőre a pénzügyi tárca 61,8 milliárdos bevételre számít az új adónemből.
Szakértők megítélése szerint az eddiginél tisztább helyzetet teremt a regisztrációs adó, ugyanis tételes lesz, fixen meghatározható, míg a fogyasztási adót a számlán szereplő összeg százalékában állapítják meg. Ez egyúttal elejét veszi a ma még oly gyakori alulszámlázásnak (ma az import használt autók 90 százalékánál a számla manipulálásával ügyeskednek a kereskedők). Az is az új adónem mellett szól, hogy segít megfiatalítani a gépkocsiparkot. Az igaz ugyan, hogy az uniós csatlakozás után elvileg bármilyen autó bekerülhet az országba, ám az előre megjósolható, hogy az importőröknek nemigen éri majd meg, hogy rossz állapotú, öreg motorral szerelt kocsikat hozzanak be. A fizetendő regisztrációs adó ugyanis olyan magas lesz, hogy abból az összegből akár egy kisebb, jobb állapotú autó ára is kitelik.
Az adófizetési kötelezettség a személygépkocsi (lakóautó) első hazai forgalomba helyezésekor keletkezik, és a forgalmi engedély kiadását megelőző napig meg kell fizetni. A regisztrációs adót a vámhatóság veti ki és szedi be, az ügyintézésre az országban több vámhivatalt jelölnek majd ki.
Az adó összege alapvetően attól függ, mekkora térfogatú a motor, s milyen az autó műszaki, környezetvédelmi állapota. A gépkocsikat a környezetvédelmi besorolás alapján kétféle - 5-ös vagy annál jobb, illetve roszszabb - kategóriába sorolják. Előbbibe az Euro 3-as és 4-es motorok tartoznak, az utóbbiba az elavultabb, Euro 1-es és 2-es típusok. A legalacsonyabb adót, 90 ezer forintot annak kell fizetnie, aki 1400 köbcentiméteresnél nem nagyobb, benzinüzemű új autót vásárol. A legnagyobb összegre - 1,6 millió forintra - az számíthat, aki 1800 köbcentisnél nagyobb benzines régi autót szeretne forgalomba állítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.