Régiós tervek a légiirányításban
A műszaki harmonizáció, a nemzeti légvédelmi érdekek egyeztetése, valamint az irányítók kiképzése jelenti a legnagyobb nehézséget a légiforgalmi irányítás régiós központosításának 2007 októberére tervezett megvalósítása előtt - nyilatkozta lapunknak Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályának vezetője. Egy 1997-es szerződés szerint ettől az időponttól kezdve Bécsből irányítanák a magas légtéri forgalmat Ausztria, Cseh-, Magyar-, Horvátország, Szlovákia, Szlovénia, Bosznia és Észak-Olaszország fölött.
A nemzeti határokat mellőző, ún. funkcionális légtéri blokkok kialakítása ugyan lényegi eleme az Európai Parlament és a Tanács egyeztetőbizottságában született megállapodás nyomán (VG, 2003. december 11., 3. oldal) elérhető közelségbe került egységes európai légtérnek is, ám a kijelölésben a NATO is részt kíván venni. A régiós terv kapcsán ez a semleges Ausztria, illetve a NATO-tagságtól távol álló Horvátország és Bosznia részvétele miatt vethet fel problémákat - mondta Bakos. Az
európai légtér jelenlegi "széttöredezettségét" jelzi, hogy míg
az Egyesült Államokban 21, addig Európában 58 légiforgal-
mi irányítóközpont működik. A központok számának csökkentése azonban nem jelenti az egy irányító alá tartozó szektorok számának csökkentését, sőt,
Európában a jelenleginél több légiirányítóra lenne szüksége - hangsúlyozta Bakos. A légiforgalmi irányítás esetleges privatizálásával kapcsolatban a főosztályvezető azt mondta, hogy Magyarországon is napirenden van ugyan a központi költségvetési státus felváltása egy gazdasági társasági formával, ez azonban nem jelentené az állami tulajdon feladását.


