BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teherautók osztrák útdíja

Januártól kilométer-arányos úthasználati díjat kell fizetni az ausztriai autópályákon és gyorsforgalmi utakon közlekedő teherjárműveknek. Bécs a közúti ellenőrzések szaporítását és az alternatív szállítási módok fejlesztését is tervezi az év végével lejáró uniós tranzitmegállapodás pótlására.



Ausztriában mintegy 2000 kilométernyi autópályán és gyorsforgalmi úton válik kötelezővé januártól a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárművek számára a díjfizetés. Mint az osztrák autóklub szakértői rámutatnak, a súlyhatárt meghaladó lakóautókra is vonatkozni fog a kötelezettség. Az elektronikus díjfizetéshez szükséges több száz figyelőállomást már kialakították, a fuvarozóknak pedig úgynevezett GO-boxokkal kell felszerelniük járműveiket.

A hivatalos becslések szerint évente mintegy 600 millió euró bevételt hozhat a kincstár számára a teherautódíj, amit - az eddigi autópálya-matricák árához hasonlóan - az úthálózat fejlesztésére fordítanak. A díjköteles utak közé fog tartozni az A1-es (Bécs-Salzburg), az A2-es (Bécs-Graz-Villach), az A9-es (Graz-Linz), az A10-es (Villach-Salzburg), az A12-es és az A13-as (Innsbruck környéke), az A14-es (Innsbruck-Bregenz), illetve a Bécsből a magyar határ felé vezető A3-as és A4-es is.

Az osztrák kormány és a tartományok eközben válságtanácskozáson vitatták meg azokat a lehetséges lépéseket, amelyekkel az EU-val aláírt, a teherforgalmat ökopontok rendszerével szabályozó tranzitmegállapodás 2004. január 1-jei lejárta után korlátozhatják a kamionok áthaladását. Rudolf Schicker bécsi közlekedési tanácsos szerint a dunai áruszállítás és a vasúti fuvarozás további fejlesztése mellett erősebb lobbitevékenységre is szükség van - idézi a Die Presse. Jogi lépések is szóba kerülhetnek Brüsszellel szemben, hiszen a tranzitmegállapodás eredetileg a szennyező anyagok kibocsátásának 60 százalékos csökkentését irányozta elő, és így az egyezmény megszűnése ellen panaszt lehet tenni az Európai Bíróságnál. Hubert Gorbach közlekedési miniszter a Der Standard szerint addig is a közúti ellenőrzések szaporítását tervezi.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.