A magyar államnak az M5-ös autópálya Szegedig vezető új szakaszának megépítése után, 2006. január 1-jétől 2009-ig vételi opciós joga van az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA Rt.) fennmaradó 60 százalékos részvénycsomagjának megvásárlására - mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.
Hozzátette: miután az Állami Autópályakezelő Rt. (ÁAK) megvásárolta az AKA Rt. részvényeinek 40 százalékát, a költségvetésnek éves szinten mintegy 15-20 milliárd forintnyi rendelkezésre állási díjat kell fizetnie az AKA Rt.-nek, amivel az állam szolgáltatást vásárol a társaságtól és részben megtéríti a kieső autópályadíj-bevételt is.
Csillag István közölte: az ÁAK Rt. az AKA 40 százalékos részvénycsomagjának megvásárlását 82 millió eurónyi hitelből finanszírozza, amelyre az MFB garanciát nyújt.
A miniszter utalt arra, hogy a társaság 100 százalékos részvénycsomagját 270 millió euróért tudta volna megvásárolni a magyar kormány, ám a 40 százalékos részvénycsomag vételára mindössze 82 millió eurót tett ki, ami 100 százalékra visszavetítve egy 207 milliós cégértéknek felel meg.
Emlékeztetett arra, hogy az AKA Rt. francia és osztrák befektetői ennél alacsonyabb összeget fektettek be, ám jelentős, 17,7 százalékos hozamelvárással tervezték befektetésüket.
A miniszter elmondta, hogy a megállapodás-csomag keretében az autópálya továbbépítése Szegedig a jelenlegi koncessziós szerződés alapján, 2004-es árakon mintegy 365 millió euróért valósul meg.
Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója elmondta: ez az összeg eredetileg 19 százalékos kockázati tartalékot is tartalmazott, amelyet a tárgyalások során sikerült 13 százalékra mérsékelni. A kockázati tartalék nélkül számolva a 47 kilométeres autópálya-szakasz mintegy 323 millió euróból épül meg, ami kilométerenként 1,8 milliárd forintra jön ki.
Emlékeztetett arra, hogy a magyar állam által évente fizetendő rendelkezésre állási díjat 2030-ig, a koncessziós szerződés lejártáig fizetnie kell, amelyet csökkent az ÁAK által elkönyvelt osztalék, valamint a várhatóan megnövekedő matricabevétel.
Kifejtette: azért volt szükség hitelfelvételre a 40 százalékos részvénycsomag megvásárlásához, mert az AKA Rt. által korábban felvett 205 millió eurós hitelt nyújtó bankok csak ezzel a feltétellel járultak hozzá a matrica bevezetéséhez.
Kiemelte: ezt követően az új szakasz építése az időjárástól függően már március 12-én megkezdődhet, amihez az MFB garanciájával havi 20 millió euró hitelt tud felvenni a társaság.
Csillag István közölte: az AKA Rt. jelenlegi tulajdonosai és a kormány képviselői 2004. február 5-én aláírt szándéknyilatkozat a szerdai kormányülés jóváhagyását követően hatályba lépett. Ezt követően várhatóan február végén írják alá az ÁAK és az AKA jelenlegi részvényesei a 40 százalék részvénycsomag megvásárlásáról szóló adásvételi szerződést. Ezt követően módosíthatják a koncessziós szerződést, mely többek között rendelkezik az egységes autópálya-matrica március 12-ével történő bevezetéséről is. E szerződéskötésekkel párhuzamosan módosítják az AKA Rt. jelenlegi hitelszerződéseit is.
A miniszter elmondta: az AKA Rt. jelenlegi tulajdonosainak részaránya egyenként 40 százalékkal csökken.
Az AKA Rt. vezérigazgatóját továbbra is a jelenlegi tulajdonosok jelölik, ám a vezérigazgató-helyettest az ÁAK Rt. "Minden vezetői döntéshez mind a vezérigazgató, mind a vezérigazgató-helyettes aláírása szükséges lesz" - mondta.
Az öttagú felügyelő bizottság elnökét és még egy tagját az ÁAK adja, a nyolc tagú igazgatóságba pedig három főt delegálhat az Állami Autópályakezelő. (MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.