BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pályázat az M6-os építésére

PPP-beruházásban kezdődhet el az M6-os autópálya építése, amelynek pályázati felhívását most tette közzé a gazdasági tárca. Közben folytatódtak az M5-ös kivásárlásáról szóló tárgyalások is, az ügylet valószínűleg nem emeli az idei költségvetés hiányát.

Kiírta a pályázatot az M6-os autópálya első, Dunaújvárosig tartó szakaszának építésére a GKM, amelynek értelmében az Érd és Dunaújváros közötti 52 kilométer hosszú autópálya-szakasz az úgynevezett köz- és

magánszféra-partnerség (PPP) konstrukcióban épülhet meg. Ennek értelmében a beruházást a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó magánbefektető finanszírozná, amely az építés befejezését követően 22 évre koncesszióba kapná az elkészített útszakaszt. A sztráda üzemeltetője tehát a pályázati nyertes vállalat lenne, ennek ellenére az M6-os az országos matricás díjfizetési rendszerhez csatlakozna olyan formában, hogy az állam úgynevezett rendelkezési összeget fizetne évente a beruházónak. Ennek értékét előre meghatároznák, ugyanakkor a tárca szándékai szerint a beruházó céggel megkötendő szerződésbe olyan kitételt is belevennének, amely szerint kedvezőtlen közlekedési tapasztalatok esetén kisebb összeget folyósítanának a vállalatnak.

A jelentkezőknek május 3-ig kell a pályázatokat benyújtani, amelyeket az ajánlatkérő két fordulóban fogja elbírálni. Az előminősítés során a három legjobb ajánlatot választják ki, ezt követően kerülhet sor a győztes cég megnevezésére. A GKM elképzelései szerint az M6-os építése 2004 harmadik negyedében kezdődhet el, s a Dunaújvárosig tartó sztrádaszakaszt 2006 március 31-ig kell forgalomba helyezni. A gazdasági tárca szakértői szerint a területkisajátítások, valamint az építéshez szükséges engedélyek beszerzése lezárult, vagy hamarosan megtörténik, így ezek nem hátráltathatják a beruházás megkezdését.

Az M6-os további szakaszainak építése hasonló konstrukcióban folytatódhat. Lapunk úgy tudja, hogy a GKM három-négy hónapon belül a sztráda Dunaújváros-Szekszárd-Pécs szakaszának, valamint az M56-os Dunaújváros-Bóly-országhatár közötti első szakaszainak építésére is pályázatot ír ki, amelyeket - a matricás rendszer keretein belül - szintén koncesszióba adnának a beruházóknak. Ezek első szakaszainak 2007 végére kell elkészülni az autópálya-törvény értelmében.

Ezzel párhuzamosan tegnap tovább folyatódtak a tárgyalások az M5-ös autópálya kivásárlásának részleteiről a kormányzat és a tulajdonos AKA Rt. között. Úgy tudjuk, hogy a kormány holnap adhatja áldását a napokban már parafált szerződés megkötésére. Megkeresésünkre a társaságnál megerősítették, hogy a tárgyalások során valóban felvetődött egy olyan értelmű konstrukciós javaslat is, mely szerint az M5-ös autópályát anélkül is az országos matricás díjfizetési rendszerbe lehetne kapcsolni, illetve a Szeged-Kiskunfélegyháza közötti szakaszt megépíteni, hogy az állam teljesen kivásárolná a jelenlegi tulajdonos AKA Rt.-t. A pénzügyi tárcától származó értesülésünk szerint az autópálya-ügylet nem növeli meg a költségvetés idei hiányát. Amennyiben a tranzakció végső hitelezője a Magyar Fejlesztési Bank lesz, akkor a megvásárlásra fordított összeggel "csak" az államadósság jelenleg 10 700 milliárd forintos összegét gyarapítja. (NIG-OG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.