A januári romlás után februárban egy százalékponttal mínusz 16,4 százalékra csökkent a GKI Gazdaságkutató Rt. konjunktúra-indexének szezonális hatásoktól megtisztított értéke.
A gazdaságkutató EU-támogatással végzett és a távirati irodának eljuttatott összeállítása szerint a fogyasztói várakozások szinte nem változtak, de 1999 őszén voltak utoljára ilyen pesszimisták. A fogyasztói bizalmi index februárban mínusz 34,9 százalékra csökkent a megelőző havi mínusz 34,6 százalékról.
Az üzleti várakozások februári romlása se jelentős, mínusz 9,9 százalék a januári mínusz 8,6 százalékkal szemben. Erre a szférára 2003 közepe óta összességében az optimizmus erősödése a jellemző.
E két ellentétes irányú változás hatására a GKI konjunktúra-indexe egy éve ingadozik.
Az ipari várakozások romlása februárban főleg a következő háromhavi termelési szint pesszimista megítélése miatt történt, de az előző negyedév termeléséről alkotott vélemény is kedvezőtlenebb lett. A rendelésállományt azonban nem ítélték rosszabbnak az ipari vezetők, mint januárban, sőt az exporté még javult is.
Az építőiparban is rosszabb a januárinál az elmúlt háromhavi termelés szintjéről alkotott kép, de a rendelésállományé és a várható létszámé kissé kedvezőbb lett.
A kereskedelem élénkebbnek érzett rendelései összességében emelték a kereskedelmi bizalmi indexet.
A fogyasztói várakozások - a parlamenti választások által motivált gazdaságpolitikai ciklusnak megfelelően - a 2002. nyár végi csúcs után sokat estek, de 2003 ősze óta nem sokat változtak. A fogyasztók saját pénzügyi helyzetüket februárban a januárinál érezhetően rosszabbnak látták, s a következő 12 hónapban további enyhe romlást vártak. Februárban az előző havinál valamivel magasabb ütemű áremelkedést érzékeltek, ezzel szemben a következő 12 hónapra vonatkozó inflációs várakozásaik kissé mérséklődtek. Emellett a munkanélküliség további enyhe csökkenésére számítottak. A lakosság vásárlási kedve nem változott az előző havihoz képest, de a következő 12 hónapra vonatkozó várakozások kissé pesszimistábbak lettek.
Valamelyest emelkedett viszont azok aránya, akik szerint kedvező az alkalom a megtakarításra.(MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.