Medgyessy Péter miniszterelnök és Csillag István, a közlekedési tárca vezetője az M5-ös autópálya újhartyáni kapujánál tegnap ünnepélyesen is az országos matricás rendszer részévé nyilvánította az M5-ös autópályát. Ezzel - változatlan árral - 120 kilométerrel bővül a vignettával igénybe vehető országos sztrádahálózat. A gazdasági tárca vezetője a kivásárlással kapcsolatos szerződést 60 napon belül nyilvánossá teszi. A 47 dokumentumnál tisztázni kell, hogy melyek rendezik a részvényesek egymás közötti viszonyát, és melyek azok, amelyekből megismerhető a közpénzek felhasználása - mondta.
A fuvarozók örömmel fogadták a fejleményeket, ugyanakkor némi változást tartanának indokoltnak. A szakmát kedvezően érinti az M5-ös matricásítása - mondta lapunknak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége főtitkára. Úgy vélik azonban, az lenne számukra elfogadható, ha az éves matrica mát csak időarányosan (kilenc hónapra vetítve) kellene megfizetni a D2-es, D3-as kategóriákban. Ezt jelezték már a kormánynak is, és - mint megtudtuk - a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium elviekben támogatja is a felvetést. A főtitkár emlékeztetett arra, hogy a idei díjrendeletek tavalyi egyeztetésekor úgy számoltak, hogy már januártól matricával lehet közlekedni az M5-ösön, és így adták áldásukat.
A Fuvosz továbbá javasolja, hogy az említett két jármű-kategóriában a tíznapos matrica mellett vagy helyett vezessék be a négynaposat.
A matricásítással egy időben - egy másodfokú környezetvédelmi határozat alapján - az 5-ös út Dabas térségében lévő szakaszán bevezetendő kamionstoppal kapcsolatban megjegyezte: attól tartanak, hogy parttalan folyamat indulhat el. Javasolják, hogy a környezetvédelmi hatóság vizsgálja felül az erről szóló határozatát, valamint készíttessen újabb méréseket. Megvizsgálandónak tartják az éjjeli időkorláttal való áthaladás lehetőségét is, valamint azt, hogy az eszközállomány cseréjét hogyan segítené, ha a környezetbarát Euro3-as "suttogó" járművek áthaladását engedélyeznék.
Üdvözöljük, hogy az M5-ös bekerült az egységes matricarendszerbe - fogalmazott lapunknak Karmos Gábor, a NiT-Hungary szervezeti titkára. Ezt már 1997-98 óta szorgalmazták. Kifogásolják azonban, hogy az úthasználati díj áfáját nem lehet visszaigényelni, amivel Magyarország várhatóan egyedüli lesz az EU-ban. Megfontolandónak tartják ők is a D2 és D3 jármű-kategóriákban is a négynapos matrica bevezetését - mondta. Hivatalosan a szervezet még nem kapott tájékoztatást arról, hogy a 7,5 tonna össztömeg feletti járműveket kitiltanák az 5-ös út bármely szakaszáról, de az előzmények után nem lepődnének meg rajta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.