BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs egyetértés az útadóról

Bár a bizottság és a soros elnökség egyaránt arról beszélt, hogy "nagyon közel volt" már a megállapodás, azt is el kellett ismerniük, hogy lényegi pontokon továbbra is egymást kizáró vélemények maradtak asztalon, további egyeztetést téve szükségessé az euromatrica bevezetéséről.

Brüsszel



Továbbra sincs meg a "centrum és a periféra" egyetértése a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek szánt majdani egységes európai útdíj alapelveiről - panaszolta el az EU-szakminiszterek keddi brüsszeli tanácsülése után Loyola de Palacio közlekedési biztos.

A nehéz járművek esetében alkalmazandó egységes matrica ügye már hónapok óta napirenden van, és - miként Palacio kifejtette - eredetileg a periferiális országok úthálózatának fejlesztésére azért lehetett volna mód az útdíj bevételéből, mert a korszerű úthálózat a centrumban lévő piacokhoz jutást is megkönynyíti. A keddi vita éppen ezen a ponton kezdte ki a kezdeményezés lényegét, midőn egyelőre számos "centrumbeli" tagország elfogadhatatlannak minősítette, hogy más országok úthálózatát az ő adófizetőiket is érintő bevételből akarják finanszírozni.

Az euromatrica ügyét amúgy a miniszteri tanácsülés két fordulóban is tárgyalta - délután is visszatértek rá -, de leendő számításának módszerét, valamint (és főként) hasznosításának mikéntjét tekintve egyelőre felettébb eltérőek maradtak az álláspontok - erősítette meg sajtóértekezletén az elnökség részéről Seamus Breann ír miniszter is.

Kazatsay Zoltán közlekedési államtitkár a számítási rendszer körüli vitákat úgy jellemezte, hogy egyfajta többségi álláspont kezdett kirajzolódni a következőkről: a díjtétel meghatározásánál 25 évre visszamenően figyelembe vehető lehet az úthálózatra fordított beruházás, illetve a környezetvédelmi szempontból érzékeny zónákban pótlékot is lehessen kivetni (az osztrák igény e ponton 50 százalékos volt, a jellemzőbb közös nevező a 25 százalékig ment csak el).

Kazatsay szerint lényegében adott volt az egyetértés, hogy ilyen matricát a transzeurópai hálózatban regisztrált utakon lehessen alkalmazni, kivetése a 12 tonnán felüli járművek esetében kötelező legyen, de az adott ország döntésétől függően akár már 3,5 tonna felett is bevezethető. A magyar államtitkár emlékeztetett ugyanakkor, hogy a számítási módszer jogszabályba öntése még legalább további egy évet is igénybe vehet, ami után még számolni lehet egy-másfél éves ratifikációs időszakkal is.

De Palacio a minisztereknek bemutatta a bizottság által a múlt héten elfogadott harmadik vasúti csomagot is, amely a nemzetközi vasúti személyszállítás 2010-ig történő teljes liberalizálására tesz javaslatot. A csomag emellett a nemzetközi vasúti közlekedésben részt vevő utasok jogaival, illetve a teherszállítás minőségi garanciáival is foglalkozik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.