A térség polgármesterei alapvetően örülnek az M7-es új szakaszának, amelytől főként az életminőség javulását és a turizmus fellendülését várják. Ugyanakkor örömük nem felhőtlen: az építkezésen alig van helyi alvállalkozó és munkalehetőség, a szállítás megterheli az utakat, és tovább élezi a regionális különbségeket is.
Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere szerint az immár egy évtizede várt autópálya elsősorban a megközelíthetőséget javítja. A gazdaságélénkítő hatás csak az idegenforgalomban lesz tetten érhető, hiszen már csak környezetvédelmi okokból sincsenek a tóparton nagyobb ipari üzemek. Ugyanakkor az autópálya sokat segít majd a turizmus olyan kellemetlen mellékhatásainak csökkentésében, mint például a nagy forgalom vagy a főutak gyors elhasználódása.
Az építkezések kellemetlen hatásait ugyan riaszthatják az itt pihenni vágyókat, néhány év múlva azonban a kész út reményeik szerint fellendíti majd az idegenforgalmat. Ugyancsak átmeneti az a kedvező hatás, hogy a sztrádaépítők ingatlanokat bérelnek, az ottani boltokban vásárolnak, és helyi szolgáltatásokat vesznek igénybe.
Folyamatosan szoros kapcsolatban állnak a fővállalkozó Vegyépszerrel, amely a helyi újságban folyamatosan beszámol az építkezésről. Ezenkívül negyedévente a térség polgármestereit külön is tájékoztatják a várható munkálatokról. Az önkormányzat segít a munkaerő-toborzásban is. Már több helyi lakosnak is sikerült így munkát találnia az építkezésen.
A település útjainak minél kisebb terhelése érdekében sikerült elérni, hogy a környéken a Vegyépszer vasúton szállítsa a szükséges anyagokat az építés helyszínére. Ugyanakkor problémát jelent, hogy mostanában ennek ellenére megélénkült a tehergépjármű-forgalom, ami miatt a polgármester várhatóan egyeztetést kezdeményez a kivitelezőkkel.
A balatonkeresztúri polgármester, Bárdos János személyesen is részt vett 1969-ben azon az balatonaligai tájékoztatón, ahol a Balaton déli partjának autópályát ígértek. Az építkezés megvalósulására azonban harmincöt évet kellett várni - emelte ki. Most azonban már mindenki bizakodó, hiszen reális közelségbe került a jobb összeköttetés.
A turizmus fellendülése mellett könnyebb lehet a helyiek élete is, hiszen a fővárosba vezető út is jócskán lerövidül, illetve, ha a teljes autópálya elkészül, könynyebben bekapcsolódhatnak a gazdaság vérkeringésébe Ausztria, Szlovénia és Horvátország felé is. Már ennek egyik első jele lehet, hogy a Bábolna Rt. helyi érdekeltsége a napokban raktárbázis és regionális elosztóközpont építésébe kezdett.
Bár az autópálya-építés okozta fennakadások elvileg kedvezőtlenül befolyásolják a vendégszámot, a polgármester tapasztalatai szerint az útmunkák megindulásával inkább élénkült az érdeklődés, s sokan máris az átadás időpontja felől tudakozódnak. A pálya gazdasági hatásait azonban szerinte csak az átadás után lehet reálisan megítélni.
Az itt lakóknak az építkezésen egyelőre nem sok munka jutott, s nincsenek helyi alvállalkozók sem. De mivel a település közelében pihenőhely is létesül a sztráda mellett, abban bíznak, hogy ott esetleg vendéglő és üzemanyagtöltő állomás is helyet kap, ami minden bizonnyal új állásokat is jelentene.
A legnagyobb problémájuk a megnövekedett teherforgalom, amely nemcsak növeli a balesetveszélyt, de a helyi utakat is tönkreteszi. A polgármester kiemelte: reméli, hogy az autópálya átadása után lesz pénz a leromlott utak helyreállítására is.
A közlekedés minősége az egész térség fejlődését meghatározza - emelte ki Gyenesei István, a Somogy megyei közgyűlés elnöke. Ugyanakkor a sztráda a másutt megszokottnál kisebb hatást fejthet ki Somogyban, hiszen a nyomvonal a Balaton közelében húzódik, ezért csak jórészt dél felé lesz érezhető az új szakasz gazdaságélénkítő hatása. Az új út átadásával azonban még látványosabbak lesznek a regionális különbségek: a megyében 54 zsáktelepülés van, amelyek aligha érezhetik meg a sztráda hatását az alsóbbrendű úthálózat megfelelő kiépítése nélkül.
Az elnök úgy vélte: a horvát autópályákkal való kapcsolat lendületet hozhat a térségnek, de egyúttal veszélyt is jelent, hiszen a vendégek egy része számára így a Balaton reális alternatívája lehet az Adria. Ugyanakkor világos, hogy ma a turizmus fejlesztésének egyik korlátja az utak szűk keresztmetszete, ami miatt a nagy forgalom már a pihenést is zavarja.
Az autópályától délre a munkahelyek számának gyarapodását remélik az önkormányzatok, ami jól lemérhető a beadott területfejlesztési pályázatok számán is. Az olyan településeken, mint a Balatonhoz közeli Marcali vagy Lengyeltóti, a lakosságszám emelkedését és a foglalkoztatottság javulását remélik. Emellett az autópályával egy időben több elkerülő út is megépül, ami nemcsak gyorsítja a forgalmat, de a belső utak tehermentesítésével az itt élők életminőségét is javítja. Ezzel nemcsak a part közeli telkek, üdülők, telephelyek, hanem összességében a Balaton környéke is értékesebb lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.