Közép-Európában a lakosság jövedelmének jelentős része megy el a megélhetéshez szükséges fogyasztási cikkekre. Ám Nyugat-Európában a fizetésből nagyobb hányad jut a lakásra, a szolgáltatásra és az utazásra - írja a hvg.hu.
Magyarországon és Csehországban emelkedtek az egy főre jutó háztartási kiadások,míg Lengyelországban stagnálást mértek - áll a GfK csoport Prisma piackutató intézetének legfrissebb felmérésében. A kutatás eredményei szerint az elmúlt években a kiskereskedelem dinamikusan növekedett az uniós tagországokban, és összességében a fejlődés üteme rövid- és középtávon várhatóan megmarad.
Magyarországon a személyes háztartási fogyasztásra 2003-ban átlagosan kiadott 1923 euróból 48 százalékkal részesedik a kiskereskedelem. Csehországban 50, Lengyelországban 63 százalékos ez a mutató. Sokkal alacsonyabb viszont például Olaszországban és Ausztriában, ott ugyanis 30-30 százalékos, Németországban 31, Nagy-Britanniában pedig 32 százalék. Miközben az egy főre jutó költés mindegyik nyugat-európai országban magas, 4000-5600 euró között mozog.
A kereskedelmi forgalom kiugróan, 71 százalékkal emelkedett Magyarországon 1998 és 2003 között. Lengyelországban 47, Csehországban 24 százalékos többlettel számolnak. Nyugat-Európában Spanyolország 29, és Franciaország 27 százalékos üteme emelkedik ki.
A magyar kereskedelem fejlődési lehetőségeit mutatja, hogy az 1000 lakosra jutó bolti eladótér országunkban mindössze 630 négyzetméter, ami a legkevesebb a 25 tagú EU-ban. Közvetlenül előttünk Portugália, Szlovénia, Csehország és Lengyelország áll. A lista éllovasa Hollandia, ahol 1000 lakosra 1480 négyzetméter eladótér jut.
A közép-európai országok, köztük hazánk kiskereskedelmének alacsony termelékenysége első sorban az intenzív versenyből következik. Ugyanakkor Dél- és Kelet-Európában a bolthálózat területileg egyenetlenül oszlik el, ami tükrözi a vásárlóerő és a kereslet országon belüli nagy eltéréseit. (hvg.hu)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.