Az egységes belső piac egy egész szegmensét - nevezetesen a kiskereskedelmet - tartja instabil állapotban a tagállamok eltérő adóztatási gyakorlata. A forgalmi - ezen belül főleg a fogyasztási - adók megannyi változatával és mértékével lehet találkozni, ami főleg az egymással határos vagy közel fekvő tagországok viszonylatában okoz zavarokat mind a piacszabályozásban, mind az állami pénzügyi tervezésben.
A legnagyobb felfordulás a szeszes italok forgalmazásának rendjében tapasztalható. Míg a kelet-közép-európai új tagoknál vagy a borkedvelő államokban alacsonyak a szeszes italokra kivetett fogyasztási adók, addig az Egyesült Királyságban és az északi államokban a magasan tartott kulcsok a túlzott mértékű alkoholfogyasztás fékezésére is szolgálnak.
A határok átjárhatósága, és a személyes használatra szánt szeszes italok korlát nélküli forgalma komoly konfliktusokat teremt az országok között. Erre példaként említi a The Wall Street Journal Europe a brit-francia, a belga-francia, főleg pedig a finn és észt alkoholturizmust. Calais-ban egész utcák szakosodtak az Egyesült Királyságból érkező bevásárlók kiszolgálására. Belgium és Franciaország között az a párizsi kormánydöntés okozott zavart, amellyel - elrettentés céljából - jelentősen felemelték a fiatalok által az elmúlt időszakban ijesztő mennyiségben fogyasztott alkoholos üdítőitalok adóját. Ezzel mellékesen a hagyományos belga gyümölcsös sörök ára is hirtelen majdnem a duplájára ugrott.
A legnagyobb szakadék az észtek és a finnek között mutatkozik: előbbinél az alkohol fogyasztási adójának kulcsa a finneknél alkalmazottnak csupán a negyedétől a huszadáig terjed, ezzel az érthetően hatalmas bevásárlóturizmussal rengeteg bosszúságot okozva a finn pénzügyminisztériumi tisztviselőknek és az ottani szesziparnak.
A helyzet normalizálása súlyos kihívást jelent az adóügyekben illetékes EU-biztos számára. Kovács Lászlónak úgy kellene rendet teremtenie, hogy egyetlen, akár egészen kicsi tagállam bármikor meghiúsíthatja indítványát. Az adózás ugyanis - kevés megkötéssel - tagállami hatáskörbe tartozik. Jóllehet az uniós szándékok az egységesítés felé mutatnak, egy kötelező szintű szabály megszületéséig hosszú idő telhet el.
Nem véletlen, hogy a bizottság olyan kompromisszumra törekszik, amelynek részeként minimális és maximális rátákat állapítanának meg. Brüsszel ennek érdekében tavaly májusban indított el egy konzultációs folyamatot. A helyzetet jól jellemzi, hogy ennek célja nem is a jövőbeni indítvány kialakítása, hanem annak eldöntése, lesz-e egyáltalán ilyen indítvány.
A szabályozással kapcsolatos egyeztetések egy másik szinten, jelenleg az unió jövedéki tanács munkacsoportjában folynak, és itt valamennyi tagállamnak - köztük Magyarországnak is - beleszólási joga van. A következő tárgyalási fordulóra információink szerint február 10-én kerül sor, s ezt követően a pénzügyminiszterek tanácsa, az Ecofin is foglalkozhat a kérdéssel. A Pénzügyminisztérium nem kívánta kommentálni a bizottsági javaslatokat, annyit azonban hangsúlyoztak, az egységesítés eredményeképpen a tagállamok mostani, eltérő adószintjéből adódó versenytorzító hatás kiküszöbölhető.
A jelenlegi, 1992-ben elfogadott szabályozás a borok és más, kis alkoholtartalmú gyümölcsborok esetében nem ír elő adókötelezettséget, míg a söröknél ez literenként 0,1 euró. A "köztes" termékeknél - például a sherry vagy a portói esetében - literenként minimum 0,45 eurós adót kell kivetniük a tagállamoknak, míg az etilalkohol és az égetett szesz esetében 2,2 eurót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.