Németország az exportvilágbajnok
Németországnak tavaly sikerült megőriznie vezető helyét az áruexportőrök világranglistáján - állítja előzetes adatok alapján a német statisztikai hivatal. A várhatóan 820 milliárd dolláros német kivitellel szemben az Egyesült Államok mindössze 800 milliárd dollár körüli teljesítményt ért el. A külkereskedelem egészét - tehát az áruk és a szolgáltatások forgalmát - tekintve ugyanakkor továbbra is az Egyesült Államok számít a világ első számú exportőrének. (Frankfurter Allgemeine Zeitung)
Adóemelésekre készül Bukarest
A Calin Popescu Tariceanu vezette román kormány fontolóra veszi a fogyasztási adók növelését, ugyanakkor a Nemzetközi Valutaalap által szorgalmazott áfaemelés nincs napirenden. A bukaresti kincstár bevételei várhatóan visszaesnek az egykulcsos adó bevezetése miatt; ezt a társadalombiztosítási járulékok csökkentésének elhalasztásával, továbbá az osztalékadó és a mikrovállalkozások nyereségadójának emelésével kívánják ellentételezni. (Ziarul Financiar)
Svájcnak nem kellenek a kelet-európaiak?
A svájci parlament legnagyobb frakcióját alkotó Svájci Néppárt (SVP) ellenzi, hogy az EU-val a személyek szabad mozgásáról kötött megállapodást a tíz új tagországra is kiterjesszék. Ezzel romlanak az esélyei annak, hogy az alpesi ország lakosai az idén esedékes népszavazáson elfogadják a szerződést. A svájci üzleti szektor a szerződés kiterjesztése mellett kampányol, és attól tart, hogy az unió a két évvel ezelőtt tető alá hozott fontos gazdasági egyezmények felmondásával válaszolna a referendum negatív kimenetelére. (Frankfurter Allgemeine Zeitung)
Stagnál az orosz infláció
A 2003-assal nagyjából megegyező, 11,7 százalékos inflációt mértek tavaly Oroszországban. Legnagyobb mértékben (17,7 százalékkal) a szolgáltatások drágultak, míg az élelmiszerárak átlagosan 12,3, az egyéb termékek árai pedig 7,4 százalékkal emelkedtek az év során. A megelőző évben 12 százalék volt az infláció Oroszországban, 2005-re pedig 7,5-8,5 százalék közötti értéket vár a kormányzat. (Bloomberg)
Emelkedni fog a kamionok útdíja
Az EU az idén várhatóan beleegyezését adja ahhoz, hogy 2006-tól a mostani 12,4-ről kilométerenként átlagosan 15 centre emelkedjen Németországban a teherautók autópálya-használati díja. Mint ismeretes, az útdíjat 2005 januárjától vezették be a 12 tonnánál nehezebb teherjárművekre. A szociáldemokrata-zöld koalíció egyes politikusai nagyobb arányú emelést szorgalmaznak, ám a berlini szakminisztérium szerint erre nincs mód, mivel az uniós szabályok csak az úthálózat kiépítésének és fenntartásának költségeivel arányos díjak kivetését teszik lehetővé. (Reuters)
Több tőkéhez jutnak a fejlődők
Tavaly 6 százalékkal, 612 milliárd dollárra növekedtek a világszerte végrehajtott közvetlen külföldi tőkebefektetések (FDI), ezen belül csökkent a fejlett ipari államokba irányuló forgalom. A fejlődő országokban befektetett FDI ezzel szemben 48 százalékkal lett több 2004-ben, s elérte a 255 milliárd dollárt, amelyben nagy szerepe volt a nyersanyagárak emelkedésének. Utóbbi tényező főleg az Afrikában végrehajtott befektetésekre volt jótékony hatással. A Latin-Amerikába irányuló befektetések öt év óta először növekedtek tavaly. (Financial Times)
Drága az üzleti tevékenység New Yorkban
Az üzleti tevékenység költsége lényegesen drágább New York államban, mint az USA más államaiban - mutatott rá a Public Policy Institute of New York State legfrissebb elemzésében. Az intézet 31 táblázatban hasonlítja össze a metropolis és régiója üzleti költségeit az USA 49 más államáéval. A villanyáram átlagos költsége például a második legmagasdabb az országban Hawaii után, és ugyanez áll a gázra is. Az USA ötven államának versenyképességi rangsorában New York a 31. helyen szerepel. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.