Egy sajátos eljárás is segíthetne a bankközi adósnyilvántartásba alaptalanul bekerült ügyfélen. Legalábbis több szakember szorgalmazza a bank és az adós közti vita lehetőleg gyors lezárását egy speciális eljárás révén. Azt próbálják rendezni, miként dönthet gyorsan a bíróság, ha az adós oda fordul, mert szerinte tévesen került a regisztrációba, és a bank nem adott helyt panaszának - értesültünk a rosszadós-listával kapcsolatos szabályozás előkészítéséről. Nyitott kérdés, hogy az idevágó előírások a hitelintézeti törvényben vagy a polgári perrendtartásban kapnak-e helyet. Annyi bizonyos: a procedúrának nem az lenne a célja, hogy a bíróság méltányosságot gyakorolva netán mentesítse az adóst tartozása vagy a késedelme következményei alól. Az eljárás nem egyébre, mint a nyilvántartásba vétel jogosságának vagy jogtalanságának megállapítására és ekként arra szolgálna, hogy ha az érdekelt tévedésből került fel, úgy mielőbb töröljék a számára hátrányos regisztrációból.
Mint arról a Világgazdaság több ízben beszámolt: az igazságügyi tárca tavaly ősszel hívta fel a pénzügyi szakemberek figyelmét a hitelintézeti törvénynek az adósnyilvántartásra vonatkozó hiányos, az érintett személyiségi és vagyoni jogait sértő rendelkezéseire. Így kifogásolta: nincs törvényes rendje annak, hogyan védekezhessen az adós a nyilvántartásba vétel ellen. Ha pedig már szerepel a regisztrációban, nemigen reménykedhet újabb hitelben, mert valamennyi bank figyelembe veszi rossz fizető mivoltát. Büntetése öt évig tart, tekintet nélkül arra, mekkora kölcsönből, hogyan, mennyit törlesztett már, mivel tartozik, s miért nem tett eleget törlesztési kötelezettségének.
Az igazságügyi tárca kezdeményezése nyomán a pénzügyi szakemberek foglalkoznak a kérdéssel, a bankszövetség nagyrészt támogatja a mainál méltányosabb személyi adósnyilvántartást. Egyelőre még komoly viták folynak az árnyaltabb, garanciális elemeket tartalmazó, a bankok számára is elfogadható jogi konstrukcióról. Így például nem tisztázott az adósok közötti differenciálás mikéntje, vagy a regisztrációt megelőző adósi kifogás elbírálása. Egyetértés van ugyanakkor abban, hogy az adóst a nyilvántartásba vételt megelőzően, kellő időben kell értesíteni, már csak azért is, mert pótolhatja a mulasztást, ami a bank számára is a legkedvezőbb megoldás. Abban várhatóan nem lesz változás, hogy az adósok adatai a késedelmes tartozás visszafizetésétől számított öt évig szerepelhetnek a nyilvántartásban.
A Magyar Bankszövetség előkészületei nyomán a pénzügyi tárca dolgozza ki a törvénymódosítás tervezetét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.