BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Költségvetési kihívások Magyarországon

A gazdaság hosszú távú és stabil növekedéséhez, valamint a Gazdasági és Monetáris Unióba való belépéshez egyaránt prudens költségvetési politika szükséges, mely a hiány korlátok között tartásával biztosítja az államadósság ideális mértékét. Egy közelmúltban megjelent jegybanki tanulmány többek között azt vizsgálja, hogy milyen Magyarország helyzete a fiskális politika fenntarthatósága szempontjából, illetve elemzi a fiskális kiigazítás lehetőségeit. Az alábbiakban a szerzők néhány főbb megállapítását, illetve javaslatát ismertetjük.

A fiskális konszolidációra a stabilitási és növekedési paktum keretében Magyarország kötelezettséget vállalt. A kiigazítást azonban meglehetősen nehéz helyzetből kell indítani, hiszen a hiány magas, főként, ha figyelembe vesszük az átmeneti elszámolások és kvázi fiskális kiadások hatását is, melyekkel együtt a GDP-arányos deficit nyolc százalék körüli szinten áll - írják jegybanki szakértők egy friss tanulmányukban, melyben a költségvetési helyzettel foglalkoznak (P. Kiss Gábor-Karádi Péter-Krekó Judit: Az euró bevezetésével járó strukturális politikai kihívások: költségvetési politika).

A pillanatnyi kiindulási állapoton túl a determinációk is erősek. Az úgynevezett változatlan fiskális politikára épülő előrejelzés szerint 2008-ig az elsődleges egyenleg egy százalékpontnyit tovább romlik. (A prognózis azzal a technikai feltevéssel él, hogy a már ismert döntéseken túl a fiskális politika egyéb intézkedéseket nem tesz, a hiány mértéke a makrogazdasági folyamatok és indexálási szabályok függvényében változik.) Vagyis a hiány mérséklődését illetően további jelentős intézkedésekre lesz szükség, a deficit kinövése nem járható út, és nem támaszkodhatunk az európai uniós támogatásokra sem, hiszen azok korábbi kiadásokat nem válthatnak ki (addicionalitás elve), emiatt az EU-csatlakozás becsült hatása a költségvetésre semleges. (Természetesen az ország külső egyensúlyát a belépés javítja, a megállapítás kizárólag a büdzsét érinti, amely a forrásoknak csak egy részét kapja, miközben az összes költséget állnia kell, így a befizetést és az EU által támogatott projektekhez hazai kiegészítését is.)

A helyzeten valamennyit segít a kamatkiadások folyamatos mérséklődése. Ennek mértékét azonban mindössze 0,5 százalékpontra teszik a jegybank szakemberei, kevesebbre, mint amekkora a 90-es években az euróövezethez akkor csatlakozó országok esetében megfigyelhető volt. Ennek oka a kamatkonvergencia viszonylagos előrehaladottsága.

A kiinduló állapot és a determinációk fényében tehát jelentős mértékű kiigazításra van szükség: a GDP-arányos elsődleges egyenleget további intézkedésekkel körülbelül 3 százalékponttal kell 2008-ig javítani, ezt (a kieső adótartalom miatt) négyszázalékos kiadáscsökkentéssel lehet elérni. Ez a mérték meghaladja az EU-országok GMU-t megelőző elsődleges kiadás-visszafogását.

A konszolidáció véghezvitelét illetően a költségvetési tervezés és végrehajtás intézményi problémái jelentős kockázatokat hordoznak. Az Európai Központi Bank (EKB) részletes felmérése szerint e területen az európai mezőnyben nagyon rosszul állunk. Az EKB a tervezés, törvényhozás és végrehajtás szakaszát vizsgálva tíz ország közül hazánkat a 9. helyre tette. A deficitcélok és a teljesülés eltérése rendre egyirányú, és a GDP több százalékpontját is elérheti. 2001-2003-ban az előcsatlakozási gazdasági programokban folyamatosan emelt céljait is átlagosan 1,6 százalékponttal haladta meg a tényleges hiány, ennél csak Görögország produkált rosszabb teljesítményt.

A jelentős elcsúszás oka nem az volt, hogy a kvázi fiskális tételek 2002-ben utólagosan megjelentek a deficitben, hiszen a hivatalos elszámolások elkerülése nem rendkívüli esemény, előtte és utána is változatlanul folyt. A kvázi fiskális tevékenység átláthatatlansága azonban része az intézményi problémáknak, amelyek az elcsúszás hátterében állnak. Az egyik ok a tervezésben keresendő: egyes nyílt végű kiadási tervek rendszeresen optimisták - például a nyugdíj-, illetve gyógyszerkiadások területén. A bevételek egyes években alultervezettek annak érdekében, hogy visszafogják a kiadásokat, máskor viszont (például a makropálya pontatlan előrejelzése vagy az adóbeszedési hatékonyság túlbecsülése miatt) túlságosan is optimista - halasztva a kiadások szükséges visszafogását.

Az intézményi problémák a törvényhozás szakaszában is jelentkeznek, amikor a költségvetés rendszerint tovább lazul. A hivatalos deficitcél ugyan nem változik, de új kiadások kerülnek a költségvetésbe, amelyeket bizonytalan forrásokkal (például egyes tételek újrabecslésével) ellentételeznek.

Végül az elcsúszáshoz jelentősen hozzájárul, hogy a végrehajtási fázisban minden szereplő, az önkormányzatok és intézmények, illetve a kormány jelentős rugalmassággal rendelkezik.

A helyzet kezelésére a szerzők a nemzetközi tapasztalatok alapján több lehetőséget is megfogalmaztak. A jelenlegi GMU-tagok - az euró bevezetését megelőző - konszolidációs periódusai vegyes képet mutatnak: a kiinduló állapot, illetve a kiigazítás időbeli ütemezése, mértéke eltérő volt. 1990 és 1997 között inkább bevételnövelő konszolidáció zajlott le, bár 1994-97 között az elsődleges kiadások is csökkentek (lásd grafikonunkat). A tanulmány megállapítja: a kiadáscsökkentő intézkedésekkel történő stabilizációk nagyobb valószínűséggel lettek tartósak, főként, ha azok nem a beruházási, hanem a jóléti, szociális kiadások lefaragásával járnak. Ugyanakkor vannak olyan országok is - például Görögország és Belgium -, ahol sikerült a bevételeket fenntartható módon növelni a hiánylefaragás érdekében.

A szerzők felhívják a figyelmet arra, hogy a tartós stabilizációs eredményekhez az intézményei feltételek megteremtése, illetve javítása szükséges, illusztrációként pedig egy kiadási szabály működését mutatják be. Amennyiben a következő négy évben a nem kötött kiadások körében (mely a GDP 28 százalékát teszi ki) csupán inflációkövető növekedés valósulna meg, ez a kiadási oldalt GDP-arányosan 3,7 százalékponttal mérsékelné. Ennek végrehajthatósága egyrészt a kvázi fiskális tevékenység átláthatósága, másrészt az önkormányzatokkal kötött belső egyezmény esetén garantálható, hiszen a nem kötött kiadások több mint 40 százalékát ezen alrendszer kiadásait teszik ki. A szerzők azt is megjegyzik, hogy a további kockázatok miatt lehetséges, hogy ez nem elég a szükséges mértékű kiigazításhoz.

A költségvetési folyamat három szakaszában fellépő problémákat külön-külön is érdemes kezelni. A tervezéskor óvatos makrogazdasági pálya megrajzolása, a törvényhozási fázisban egy a fentihez hasonló kiadási szabály alkalmazása, a végrehajtási periódusban pedig belső egyezmények kötése és az eltérések minimalizálása vezethet eredményre.

A kiigazítás minőségi szempontjait figyelembe véve olyan, hosszú távon kedvező strukturális lépések szükségesek, melyek rövid távon (például a végkielégítések és a beruházások miatt) költségesek lehetnek. A tanulmány megemlíti az ezzel kapcsolatos konkrét OECD- és IMF-ajánlásokat. A két nemzetközi szervezet az államháztartási kiadások produktivitásának növelésére és az adók torzító hatásának csökkentésére hívta fel a figyelmet.

Mivel az említett intézkedések költségesek és időigényesek lehetnek, alternatívaként felmerül az átmeneti és formális (kreatív) lépések alkalmazása. Ezek azonban - teszik hozzá a szerzők - a visszarendeződés veszélyével járnak, és átláthatatlan rövid és hosszú távú költségeket okoznak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.