BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rossz a rosszul tanulóknak

Bár nem tandíjnak nevezik, a kormány tervei szerint mégis kell fizetniük az oktatásért azoknak az egyetemistáknak, főiskolásoknak, akik nem tanulnak jól. Hiller István oktatási és kulturális miniszter tegnapi sajtótájékoztatóján kifejtette: ezt a megoldást igazságosnak és a színvonalas oktatás egyik zálogának tartja. Most ugyanis minden államilag finanszírozott hallgató átlagosan évi 525 ezer forintjába kerül az adófizetőknek, függetlenül a tanulmányi eredményétől. Ez pedig nem fair.
A fejlesztési részhozzájárulás (fer) 2008. szeptember elsejétől az alapképzésben évi 105 ezer forint lesz, a mesterképzésben 150 ezer. Az összeg azonban csak a hallgatók 85 százalékának terheli meg a pénztárcáját, a legeredményesebben tanulók 15 százaléka mentességet, sőt tanulmányi ösztöndíjat kap. Nem kell fizetniük az elsőéveseknek sem, ők a teljesítményük alapján csak a második évtől válhatnak fizetőssé. A fer nem vonatkozik továbbá a doktori képzésben és a felsőfokú szakképzés első évfolyamosaira, illetve a hátrányos helyzetűekre sem.
Az intézmények döntése alapján a fer összege plusz-mínusz 50 százalékkal eltérhet. Ugyancsak a szenátusok határoznak arról, hogy a befolyt pénzből mennyit fordítanak hallgatói ösztöndíjra, erre egyharmad és 50 százalék között van mozgásterük. A fennmaradó pénzt fejlesztésre kell költeniük, miután a teljes összeg az intézményeknél marad.
Érdekes megoldás, hogy azok az államilag finanszírozott hallgatók, akik nem teljesítik évente a 30 kreditet, kiesnek ebből a körből, viszont a helyükre bekerülnek a legjobban tanuló költségtérítéses diákok. A tárca súlyos gondnak tartja a diplomás munkanélküliek hatalmas számát, ezért mindent megtesz annak érdekében, hogy a felsőoktatás szerkezete és a piac igényei között harmónia alakuljon ki.
Fontos reformokat hajtanak végre a közoktatásban is, erre többek között azért van szükség, mert 25 év alatt 330 ezerrel csökkent az általános iskolás korúak száma, viszont ötezerrel több pedagógus dolgozik. Így 2007 szeptemberétől heti egy-kettővel emelkedik a pedagógusok kötelező óraszáma. A partner iskola program keretében bár minden kisiskolát megtartanak, összevonják az irányítási feladatokat: a tagintézményekben nem lesz igazgató, helyettes, gazdasági vezető. 2010-re minden középiskolában kötelezővé teszik az angol nyelv oktatását, folytatják a Világ-Nyelv programot, és a közoktatás középpontjába az írás, olvasás, szövegértés, számolás kerül. ABCs

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.