Magyar gazdaság

Autópálya-forintok a kormánypártoknál?

Ismert magyar politikusok – így többek között a szocialista Puch László, valamint a szabad demokrata Kuncze Gábor –, illetve a pártjaik neve is szerepel az Eurocontact 2004. február 15-i belső feljegyzésében, amelyben arról van szó, hogy a nemzetközi építőipari konszern, a Strabag ezen a cégen keresztül utalt át pénzeket a magyar kormánypártoknak. Az ügyet Hans-Peter Martin osztrák független parlamenti képviselőjelölt robbantotta ki, akinek a birtokába került ez a dokumentum. A külföldi politikus azt is állítja, az M5-ös autópályával kapcsolatos 15,2 millió eurós összegről van szó, amelyből az Eurocontact továbbított az MSZP-nek.
A Strabag elismerte, hogy épp ekkora összegű jutalékot fizetett az Eurocontactnak ötéves tervezői, szakértői és akvizíciós tevékenységéért, és a cégnek az volt a kívánsága, hogy a pénz egy részét az Eurocontact adományozza a magyarországi politikai demokrácia támogatása érdekében párt közeli egyesületeknek, intézményeknek, viszont azt nem tudják, mekkora összeg landolt a magyar címzetteknél.
Az Eurocontact egykori tulajdonosa, Alexander Zach – aki egyébként szintén parlamenti képviselőjelölt, a Liberális Fórum elnöke és az SPÖ támogatja – cáfolja, hogy a szocialisták kaptak volna pénzt, s állítja, csak az SZDSZ-hez utaltak át 150-200 ezer eurót egy osztrák liberális intézeten keresztül.
Hans-Peter Martin a Világgazdasággal azt közölte, állításait tényekkel tudja igazolni, a bizonyítékait elvitte a Die Presse című osztrák laphoz, amely ma részletesen beszámol a botrányos ügyről. A képviselőjelölt állítása szerint a szocialisták is érintettek az ügyben, hiszen a feljegyzés szerint „Puch László, az MSZP pénztárnoka türelmetlen és már szeretné átutaltatni a pénzt”.
Akárhogy is történt, az átutalások évében, 2004-ben a magyar Strabag csaknem 240 milliárd forintos állami megrendelést nyert el több autópálya-tenderen. Szakértők már régen állítják (és a legutóbbi pályáztatások során be is bizonyosodott), hogy a korábbiaknál sokkal olcsóbban is meg lehet építeni egy kilométernyi autópályát. Így évek óta makacsul tartja magát a vélekedés, hogy a túlfizetett építőcégek hálásak lehetnek a mindenkori kormánypártoknak.
Fényi Tibor, a Strabag Építő Zrt. kommunikációs vezetője a Világgazdaságnak azt mondta, cégének nincs tudomása arról, hogy a multinacionális konszern központja kivel milyen szerződést köt, így az Eurocontactnak adott megrendelés sem ismert előttük. Fényi arra a kérdésre, nem találja-e „érdekesnek” azt az összefüggést, hogy a Strabagtól származó pénzek liberális szervezetekhez vándorolnak, ő pedig az egyetlen magyar liberális pártnak, az SZDSZ-nek volt alapító tagja, kijelentette, semmi köze nincs ehhez a tranzakcióhoz. Először is, érvelt, ő már négy évvel ezelőtt megszakított minden kapcsolatot a szabad demokratákkal, ráadásul csak ez év szeptember elseje óta dolgozik a Strabagnak. A kommunikációs vezető mindemellett semmi furcsát nem talál abban, hogy egy külföldi liberális politikus – Zach – magyar liberális civil egyesületeket támogat a saját, adózott jövedelméből.
Ám a magyar Strabagnak mégis lehet köze a pénzek átutalásához, hiszen az Eurocontact feljegyzésében szerepel annak az Appelshoffer Józsefnek a neve is, aki a cég útépítési ágazatának igazgatója. A hazai cégvezetővel azonban nem sikerült beszélnünk.
Természetesen megkerestük a memorandumban szereplő politikusokat is. Puch Lászlót, az MSZP pénztárnokát azonban nem lehetett elérni, a szocialista párt sajtóosztályától az az egymondatos hivatalos válasz érkezett, hogy az MSZP nem kapott pénzt a Strabagtól.
Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke lapunknak szintén azt mondta, pártját nem támogatta anyagilag sem a Strabag, sem az Eurocontact, de a Szabó Miklós nevét viselő pártalapítvány sem, amelynek egyébként szintén ő az elnöke. A szabad demokrata képviselő arról pedig nem tud, hogy más, magukat liberálisnak valló szervezetek, egyesületek esetleg kaptak-e. A pártelnök azt is elmondta, hogy ő senkitől semmilyen pénzt nem kapott, fogalma sincs, hogyan kerülhetett bele az ő és egykori képviselőtársa, Matyi László neve a botrányba.

A Strabag a közbeszerzési piacon

Utcahosszal vezette a nyertes ajánlattevők 2004. évi toplistáját a Strabag Építő Rt., amely 112 eljárásban összesen 163 milliárd forintot meghaladó értékben nyert.

A második helyezett Betonút Rt. 26 alkalommal, mintegy 86 milliárd forint összértékben nyert.

A dobogó harmadik fokára is építőipari cég került, a Hídépítő Rt. 14 nyertes pályázattal, illetve 70,8 milliárd forinttal.

Tavaly is a Strabag nyerte a legtöbb közbeszerzési megbízatást (121-et), ám összérték szerint (31,9 milliárd forinttal) csak a harmadik volt. Első helyen a Vegyépszer végzett a 22 eljárásban kapott 48,3 milliárd forint megbízással, a Stadler volt a második.

Információink szerint a Strabag 2002 óta összesen öt sztrádaépítési megbízást – közülük egyet a Hídépítővel konzorciumban – nyert el, 223,2 milliárd forint értékben.

A második helyezett Betonút Rt. 26 alkalommal, mintegy 86 milliárd forint összértékben nyert.

A dobogó harmadik fokára is építőipari cég került, a Hídépítő Rt. 14 nyertes pályázattal, illetve 70,8 milliárd forinttal.

Tavaly is a Strabag nyerte a legtöbb közbeszerzési megbízatást (121-et), ám összérték szerint (31,9 milliárd forinttal) csak a harmadik volt. Első helyen a Vegyépszer végzett a 22 eljárásban kapott 48,3 milliárd forint megbízással, a Stadler volt a második.

Információink szerint a Strabag 2002 óta összesen öt sztrádaépítési megbízást – közülük egyet a Hídépítővel konzorciumban – nyert el, 223,2 milliárd forint értékben. -->

Kapcsolódó cikkek