BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A háztartási energia és az idényáras élelmiszerek húzták az inflációt

2007. januárban az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 1,2% volt, 2006. januárhoz viszonyítva pedig 7,8 százalékkal növekedtek az árak.

1 hónap alatt – 2006. decemberhez viszonyítva – az élelmiszerek árai 1,4%-kal emelkedtek. Növekedett az idényáras élelmiszerek (7,4%), az iskolai valamint óvodai, bölcsödei étkezés (4,1-4,1%), a szalámi, szárazkolbász, sonka (2,7%), a liszt (2,3%), valamint a sajt (1,7%) ára. Árcsökkenés volt megfigyelhető a sertéshús (3,2%) esetében. Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek árai az előző hónaphoz képest 0,7%-kal drágultak.

A legnagyobb mértékben (4,7%) a háztartási energia árai növekedtek, ezen belül a távfűtésért átlagosan 30,6%-kal kellett többet fizetni. A szeszes italok, dohányáruk (1,5%) és a szolgáltatások (1,7%) áremelkedése szintén átlag feletti volt, ez utóbbin belül a helyi tömegközlekedés díjtételei 11,2, a kábeltévé-előfizetésé 4,1%-kal emelkedtek.

A ruházkodási cikkek (3,7%) és a tartós fogyasztási cikkek (0,3%) körében árcsökkenés következett be. Az egyéb cikkek átlag alatti, 0,7%-os áremelkedésén belül a gyógyszer, gyógyáruk árai 9,0%-kal növekedtek, a járműüzemanyagoké 3,1%-kal csökkentek.

12 hónap alatt, 2006. januárhoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 13,1%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az idényáras élelmiszerek 28,4, a cukor 25,5, a liszt 22,6, a péksütemények 20,5, a száraztészta 17,9, a tojás 17,3, a kenyér 16,2, valamint a párizsi, kolbász 14,3 százalékkal drágult.

A háztartási energia átlagot meghaladó 22,7%-os áremelkedésén belül, a távfűtés ára 40,8, a vezetékes gázé 30,1 százalékkal nőtt. A szeszes italok, dohányáruk (8,1%) esetében szintén az átlagosnál nagyobb mértékű áremelkedés volt megfigyelhető. A ruházkodási cikkek (2,0%), az egyéb cikkek (2,3%), valamint a szolgáltatások (6,1%) árnövekedése az átlagosnál alacsonyabb volt, ez utóbbin belül a helyi tömegközlekedés 12,8%-kal drágult. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,0%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2006. januárban. (KSH)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.