Románia legnagyobb tengeri kikötője, Constanta fontos szerepet tölt be az ország külkereskedelmi forgalmának lebonyolításában. 1938-ban a teherforgalom nagyságát tekintve az európai rangsorban az ötödik helyet foglalta el, csupán két német és két francia kikötő előzte meg. Akkori éves forgalma jóval 60 millió tonna fölött volt, ezt a mai napig nem sikerült túllépni, bár a múlt év megközelítette ezt a szintet, a konténerforgalom pedig 2007-ben túllépte az 1,4 millió TEU-t. Ha a két piacvezetőt – Rotterdamot és Hamburgot – nézzük, ahol a forgalom 10 millió TEU körüli, ez nagyon szép eredményként könyvelhető el – mondta Erdélyi László, a kikötő magyarországi képviselője.
A politikai rendszertől függetlenül Constanta mindig is működött, hiszen a Fekete-tenger legjelentősebb kikötője, így az ország külkereskedelmi forgalmának nagy része itt bonyolódik. Az elmúlt években erőteljesen nőtt a távol-keleti áruforgalom is; ezek az országok ismét felfedezték, mennyivel rövidebb ez a tengeri út. Amennyiben fekete-tengeri megállással viszik az árut a Távol-Keletre, ez 10-12 nap megtakarítást jelenthet a szállításban – emelte ki Erdélyi László. A távlati fejlesztési tervekben a kikötő a közép- és a délkelet-európai térség fekete-tengeri kapujának szerepét töltheti be a távol-keleti szállítási kapcsolatok megvalósításában.
Erdélyi László bizakodó, hiszen a világ szeme kezd lassan Constantára irányulni, ezenkívül szerencsés helyzetek is adódnak – ahogyan ő nevezte. A kikötő 2007. december–2008. január folyamán szoros együttműködési megállapodást kötött a sanghajival, amely a világ egyik legnagyobb kikötője. Jó kezdeményezés volt a Magyarországon létrejött China Brand is, amely lehetővé teszi, hogy a Fekete-tengeren érkező áru elosztását Magyarországon végezzék. A Budapest–Constanta távolság mindössze 1100 kilométer, a fuvardíjakat pedig a kereslet-kínálat alakítja majd. A Dubai Ports World kikötőüzemeltető társaság konténerterminált építtetett a constantai kikötőben, és az hihetetlen ütemben fejlődik: csak 2010-ben kellett volna teljesülni azoknak a számoknak, amelyek már 2006-ban realizálódtak, már akkor túllépték az uniós várakozásokat.2007-ben adták át a világszínvonalú személyforgalmi terminált is. Constanta kikötő több nemzetközi szervezetnek is tagja, a következő lépés pedig az lesz, hogy 2008 márciusában, Miamiban csatlakozik a személyforgalmi egyezményhez.
Erdélyi László úgy véli, Magyarország Európa egyik legjobb földrajzi elhelyezkedésű országa, hiszen a Duna–Rajna–Majna-csatornának pontosan a közepén szeli át. Mi lehetne szebb, jobb lehetőség, mint egy dunai hajózás? A kirakodás, berakodás, tárolás, vámkezelés, átrakodó forgalom közvetlenül vagy közvetve, de mind kiterjed a vízi–vasúti, vízi–közúti forgalomra, ugyanakkor megjelenik a tengeri–folyami kapcsolódásban is. A legtöbb kikötőben a beérkező és kimenő forgalmat vasúton bonyolítják – Constantában azonban jelenleg felújítják a vasúti kapcsolatot.
Constanta nem tartozik az olcsó kikötők közé, esetében a gyorsaság a legfontosabb tényező. Ma már nem az a jellemző, hogy a nagy hal eszi meg a kis halat, hanem a gyors a lassút; az időtényező, a pénz és a gyorsaság átrendezheti a piacot – véli a képviselő.
A kikötő 100 százalékos állami tulajdonban van, de felmerült a kérdés, hogy részben állami, részben helyi önkormányzati tulajdon legyen – amint az a nagyobb kikötők esetében általában így is van. Erdélyi László szerint is helyes elképzelés, hogy minél nagyobb körre terjesszék ki a kikötő forgalmához, fejlesztéséhez kapcsolódó érdekeket. IV
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.