BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A klímavédelem első „áldozata”

„Felfüggesztjük a Linzbe tervezett több mint egymilliárd eurós beruházást mindaddig, amíg az EU közzéteszi az emissziókereskedelmi rendszer jövőbeni szabályait” – közölte Wolfgang Eder, a Voestalpine vezérigazgatója. Az osztrák acélipari társaság folyamatosan bővíti linzi üzemének kapacitásait, ám a 2010 utánra tervezett következő lépcsőről meghozott döntést most visszavonták. Nem világos ugyanis, hogy az uniós emissziókereskedelmi rendszer (ETS) keretében 2012 után milyen áron juthatnának szennyezési kvótákhoz.

Az ETS átalakítási tervét – több más, nagy horderejű energetikai és környezetvédelmi intézkedés társaságában – az év elején tette közzé az Európai Bizottság (VG, január 24., 5. oldal). Ennek értelmében 2013-tól fokozatosan (sőt, az erőművek esetében egy csapásra) áttérnének a kibocsátási engedélyek tagállamok általi ingyenes allokációjáról az aukciós értékesítésre. Ez a vállalatok szerint sok esetben irreális szintre emelné a termelési költségeket, éppen ezért Günter Verheugen ipari biztos felvetette a leginkább energiaintenzív ágazatok kedvezményes elbírálásának ötletét. José Manuel Barroso bizottsági elnök viszont ezt egy 2011-es felülvizsgálattól tenné függővé; álláspontja szerint először meg kell próbálni tető alá hozni egy világszintű klímavédelmi egyezményt, amely szükségtelenné tenné a kért kivételeket.

Verheugen azonban az ágazati szereplőkhöz hasonlóan úgy véli: az acél-, cement-, papír- és vegyipari vállalatok csak akkor maradnak Európában, ha hoszszabb távon is biztosítottnak látják működési feltételeiket. Amennyiben nem rögzítik jó előre a kedvezményes elbírálást, a következő években megkezdik gyártókapacitásaik külföldre telepítését – fogalmazott nemrég a biztos. A Voestalpine esetében nemcsak a linzi bővítések kerülhetnek veszélybe, de annak a valószínűsége is nő, hogy a Fekete-tenger partjára tervezett – várhatóan több mint négymilliárd euróba kerülő – új acélmű nem az EU-tag Bulgáriában vagy Romániában, hanem Ukrajnában vagy Törökországban épül fel.

Az ipar természetesen azt szeretné, ha a terhei nem nőnének 2012 után. Ugyanakkor a Voestalpine első embere szerint nem az lenne a legjobb megoldás, ha továbbra is ingyen osztogatnák a kvótákat, és csak az kényszerülne pótlólagos engedélyek vásárlására, akinek az nem elég. Mint a Die Pressének kifejtette: az ingyenességgel elvész a környezetvédelmi beruházásokra való ösztönzés. Inkább egy bonus-malus rendszert kellene bevezetni, amelynek értelmében a leghatékonyabban termelők (mint például a Voestalpine) ingyen kapnának kvótákat, ugyanakkor a levegőt gátlástalanul szennyező üzemeknek már az első tonna szén-dioxidért is fizetniük kellene.

Ezt a rendszert hosszú távon világszerte ki lehetne terjeszteni, addig pedig pótvámot vetne ki az EU az alacsony környezetvédelmi normák miatt olcsóbb kínai, indiai és más importra – mondja Wolfgang Eder, akinek nézeteit az európai acélipari szövetség és több uniós politikus is osztja. A kérdés most az, hogy az Európai Bizottságban, a tanácsban és az EP-ben dúló viták eredményeként mikor és milyen eredménnyel sikerül tisztázni az emissziókereskedelmi rendszer 2012 utáni szabályait. Amíg ez nem történik meg, addig elemzők szerint sok, a Voestalpinéhez hasonló bejelentésre kell számítani.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.