Magyar gazdaság

Az USA felülvizsgálja az EADS/Airbus utántöltők szállítását

A transzatlanti kapcsolatokat is megterhelő lépést tett az amerikai számvevőszéki intézmény (GAO – Government Accountability Office), amikor kifogásokat tett közzé az EADS/Airbus által gyártandó légi utántöltő gépek beszerzéséről.

A megrendelés felülvizsgálata súlyos csapást jelenthet az európai nagyvállalat amerikai terjeszkedési tervei számára. A GAO a hét közepén emelt kifogást a 35 milliárd dolláros beszerzés ellen, a közleményében azonban hangoztatta, hogy a kifogások eljárási kérdésekre vonatkoznak, nem pedig a szállítandó repülőgép minőségére.

A döntés nyomán az amerikai légierő is revideálja a megrendelést, és várhatóan újabb versenytárgyalást írnak ki, amelyen a korábbi tender vesztese, a Boeing is indulhat.

A két elnökjelölt, a demokrata Barack Obama, és a republikánus John McCain egyaránt üdvözölte a felülvizsgálatot. Az EADS (European Aeronautic Defence and Space Co.) az amerikai Northrop Grumman hadiipari céggel együtt nyerte el a nagy összegű rendelést, amelynek részeként az Airbus A330-as személyszállító gépét alakította volna át harci gépek légi utántöltése számára.



Az ügylet különleges jelentőségét az adta volna, hogy az átalakított változat előállítására külön üzemet épített volna az európai nagyvállalat Alabamában. Tette volna ezt részint azzal a céllal, hogy a költségeit erőteljesen megterhelő, magas euró árfolyam ellenében gyártó kapacitás jöjjön létre az olcsóbb dollár-bázison. A tervezett gyárban állították volna elő emellett azokat polgári teherszállító gépeket, amelyek szintén az A330-as utasszállító modellen alapulnak. A légi tankoláshoz szánt gépek gyártásával önmagában mintegy 48 ezer munkahelyet teremtettek volna az Egyesült Államokban, és mintegy 230 beszállító céget vontak volta volna be.
A számvevőszéki döntésnek önmagában ugyan nincs kötelező, jogi érvényű vonzata a lépés nyomán azonban a Boeing cég támogatói – mint a Financial Times fogalmaz – valóságos politikai lángszórót kaptak a kezükbe. A cég az elmúlt 50 évben a légi utántöltő gépek kizárólagos szállítója volt, mígnem legutóbb súlyos botrányba fulladt egy beszerzés, amelynek során az amerikai légierő és a Boeing egy-egy magasa rangú képviselője börtönbe került. A most kezdett felülvizsgálat miatt várhatóan csak az elnökválasztás után döntenek a végleges beszerzésről.

Airbus döntés USA légi utántöltő töltés
Kapcsolódó cikkek