Magyar gazdaság

Fogyasztáscsökkentő abroncsok: átverés vagy megérik a pénzüket?

Új szelek fújnak a gumiiparban. A gyártók környezet- és pénztárcakímélő abroncsokat dobtak piacra, amelyek az ígéret szerint a fogyasztást is csökkentik. De valóban így van?

Az illetékesei már évek óta szorgalmazzák, hogy az autógyárak az újonnan értékesített járművekre szerelt gumikkal is álljanak a környezetterhelés visszaszorítása mellé. Az úgynevezett „zöld abroncsok” alacsonyabb menetzajjal gördülnek, nem tartalmaznak káros anyagokat és kisebb a tapadási ellenállásuk – miközben a biztonság nem csökken. Ezek a korszerű termékek emellett az üzemanyag-fogyasztást, és a károsanyag-kibocsátást is visszafogják.

A kérdés csak az, hogy a mennyiben teljesítik az elvárásokat a zöld guminak kikiáltott abroncsok. Az Auto Bild Németországban, a Continental hannoveri próbapályáján tesztelte nyolc gyártó ökopapucsait. Arra voltak kíváncsiak, hogy az említett jó tulajdonságok mellett mennyire maradnak biztonságosak a gumik. A végeredmény egyelőre nem sok jót mutat: néhány esetben szó sem volt fogyasztáscsökkenésről, ráadásul a környezetbarát anyagösszetétel egyes típusoknál a biztonság rovására ment.

A méréshez egy Volkswagen Golfot használt a csapat, amelyre előbb a takarékos, majd a „hagyományos” abroncsok kerültek. Utóbbiak a korábbi teszteken példás minősítéssel szerepeltek, legalábbis a menettulajdonságaik tekintetében. Hogy a vizsgálat hiteles legyen, a mérések megismételhetőségére is nagy hangsúlyt fektettek. A hannoveri Contidrom 2800 méteres ovális betonpályája tökéletes erre a célra, hiszen a körülmények változatlanok maradtak a teszt végéig. A fogyasztás megállapításához 50, 100 és 130 kilométer per órás sebességgel rótta a köröket a Golf. Az üzemanyag fogyását pedig hitelesített átfolyásmérővel ellenőrizték.

A takarékos gumi sajátossága a csökkentett gördülési ellenállás, illetve az optimális légörvénylés. Előbbi az anyagösszetétel, illetve a rugalmasság megváltoztatásával, utóbbi a mintázat tökéletesítésével érhető el. A keményebb, rugalmatlanabb anyag kevésbé lapul be, ennek köszönhetően kisebb a belső súrlódás, amely visszanyerhetetlen energiaveszteséggel (melegedéssel) jár. Ugyanakkor az így kialakított abroncs menettulajdonsági romolhatnak. A teszt egyik fontos kérdése éppen az volt, hogy a fékút hosszát, és a felúszási hajlamot hogyan befolyásolja az anyagösszetétel.

A végeredmény szerint nem minden arany, ami fénylik. Hiába virít egyes termékeken az öko-címke, megtakarítás helyett túlfogyasztást produkált az autó. Emellett a menettulajdonságok is rossz irányban változtak némelyik gumival. Ugyanakkor a tesztgyőztes Michelin bizonyítja: lehet egyszerre takarékos, és biztonságos egy abroncs.

öko Michelin takarékos gumi gumiabroncs gumi zöld gumi abroncs Auto Bild
Kapcsolódó cikkek