Magyar gazdaság

Mit ígértek a kampányban? És valójában mennyi autópálya épült Romániában?

Romániában 1000 kilométer a választási kampányok idején megígért új autópályák hossza, ebből a most vasárnap a választókkal szembesülő Calin Tariceanu kormánya mintegy 50 kilométert tudott összehozni 2004 óta.

Az ország fejlődését továbbra is erősen visszafogja a közúti és a vasúti infrastruktúra gyenge állapota, ami azzal fenyeget, hogy tönkreteszi – az egyébként csökkenő – bérkülönbségből adódó versenyelőnyöket. Az előző század első felében egy gőzmozdonnyal vontatott vonat három óra alatt tette meg az utat Bukarestből a tengerpartra, most a villamosított pályán ugyanehhez 6 órára van szükség – kezdi a romániai közlekedési infrastruktúra állapotáról szóló beszámolóját a Reuters.

Az autósnak falvak százain kell keresztülvergődnie, ahol a rossz minőségű utak kapacitásán osztoznia kell lovaskocsikkal, kerékpárokkal, birka- és tehéncsordákkal. A Világgazdasági Fórum által az úthálózatról közzétett – 134 államra kiterjedő – összehasonlító felmérésében Románia sorrendben a 126. lett, Lengyelország és Nepál között. Az országban mindössze 270 kilométer autópálya van, a Magyarországon keresztül az európai gyorsforgalmú úthálózathoz kapcsolódó erdélyi sztrádából mindössze 9 kilométer készült el 2004 óta.

A haladást egyaránt gátolja a kisajátítási folyamat és a régészeti engedélyek kiadásának lassúsága, illetve a finanszírozási feltételek kuszasága, ezért a teljes szakasz átadására 2013 előtt aligha lehet számítani. A városok és falvak körül nincsenek elkerülő szakaszok vagy körgyűrűk, ezért a települések központjaiban állandósult a torlódás, a rossz útviszonyok miatt az autósoknak évente mintegy félmilliárd eurónyi többletkiadásuk van üzemanyagban és javítási költségekben. Egy-egy komolyabb infrastruktúra-fejlesztési terv átfutási ideje 5-7 év, emiatt a kormányok nem bajlódnak ilyesmivel, mert a kiadások rontanák az újjáválasztási esélyeiket, a létesítmény átadásával az elismerést úgyis más kormány arathatná le.

A gyenge úthálózat miatt az országban többfelé alakultak ki hatékonysági-korszerűségi szigetek, amelyek között akadozik a forgalom. Bukarestben úgy tudják, hogy a Daimler cég is a jobb közúti elérhetőség miatt választotta Magyarországot az új gyárának helyszínéül. Az infrastruktúra gyorsabb fejlesztéséhez pótlólagos pénz kellene, ezt azonban a mai hitelviszonyok között nehéz felhajtani, főleg az ország hitelképességének leminősítése után.

A Raiffeisen Bank ottani elemzője szerint Romániába az idén mintegy 8,5 milliárd euró összegben érkezik közvetlen külföldi ez azonban 2009-ben már csak a 6-6,5 milliárd euró közötti sávban várható, ami a külgazdasági kapcsolatokban is feszültséget okozhat.

ígéret autópálya kampány
Kapcsolódó cikkek