Magyar gazdaság

Megdrágulhat az útdíj a teherautók számára

Március 10-én szavaz az Európai Parlament (EP) arról a bizottsági javaslatról, amelynek értelmében környezetvédelmi okokból megdrágulna a teherszállítás a kontinens közútjain.

 Az Európai Bizottság (EB) még tavaly nyáron a rekord nagyságú olajárak közepette kezdeményezte az Eurovignette direktíva korszerűsítését, amelyek politikusok szakértők egyaránt keményen támadnak. Az EU "kormányaként" is emlegetett végrehajtó testület a javaslat elkészítésekor abból indult ki, hogy a teherautók által okozott környezeti károkat azoknak kell fedezniük, akik előidézik azokat. A 12 tonna feletti járművekre vonatkozó kötelező autópályadíj gondolata eredetileg, még 2000-ben Németországban merült fel. Mivel az ország az egyik legfontosabb szállítási tranzitország, úgy tartották igazságosnak, hogy a külföldi fuvarozók is járuljanak hozzá az utak fenntartásához és fejlesztéséhez.

A direktíva ilyen értelmű felülvizsgálatát szolgáló tervezetet kedden vitatta meg első olvasatban az EP közlekedési bizottsága, s az EU soros cseh elnöksége a hírek szerint legkésőbb júniusig szeretne politikai megállapodásra jutni a javaslat tagállami elfogadásáról. A módosításra kerülő irányelv lehetővé tenné a nemzeti kormányok számára, hogy a teherautók úthasználati díjaiba a környezet- és zajszennyezés, a balesetek és a dugók költségeit is beépítsék.

Az érintett teherszállító cégek persze hevesen tiltakoznak. Azzal érvelnek a terv ellen, hogy a költségek puszta növelése önmagában nem fogja egy fenntarthatóbb közlekedési modell kialakulását eredményezni, sőt, azzal járna, hogy kevesebb pénz jut a környezetkímélő technológiák beszerzésére. A tagállamok egy része attól tart, hogy az úthasználat drágítását a kereskedelmük sínylené meg, a megnövelt díj tovagyűrűző áremelő piaci hatással járna. Az EU közlekedési igazgatója, Enrico Grillo Pasquarelli viszont úgy véli, hogy az új direktívát már 2011-tól alkalmazni lehet.

teherszállítás Európai Bizottság eurovignette
Kapcsolódó cikkek