BUX 39,352.08
+0.24%
BUMIX 3,714.21
-0.90%
CETOP20 1,755.75
+0.47%
OTP 8,158
+0.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.33%
0.00%
ZWACK 18,700
+0.27%
0.00%
ANY 1,560
-0.95%
RABA 1,075
-2.27%
+1.39%
-1.54%
-0.65%
+1.48%
+1.44%
+2.38%
-4.24%
0.00%
+2.70%
OTT1 149.2
0.00%
-1.36%
MOL 2,902
-1.02%
-2.44%
ALTEO 2,350
-0.84%
-8.11%
-2.37%
EHEP 1,020
+2.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.26%
-2.69%
-3.32%
0.00%
-2.23%
-0.83%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.90%
NAP 1,238
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Megdrágulhat az útdíj a teherautók számára

Március 10-én szavaz az Európai Parlament (EP) arról a bizottsági javaslatról, amelynek értelmében környezetvédelmi okokból megdrágulna a teherszállítás a kontinens közútjain.

 Az Európai Bizottság (EB) még tavaly nyáron a rekord nagyságú olajárak közepette kezdeményezte az Eurovignette direktíva korszerűsítését, amelyek politikusok szakértők egyaránt keményen támadnak. Az EU "kormányaként" is emlegetett végrehajtó testület a javaslat elkészítésekor abból indult ki, hogy a teherautók által okozott környezeti károkat azoknak kell fedezniük, akik előidézik azokat. A 12 tonna feletti járművekre vonatkozó kötelező autópályadíj gondolata eredetileg, még 2000-ben Németországban merült fel. Mivel az ország az egyik legfontosabb szállítási tranzitország, úgy tartották igazságosnak, hogy a külföldi fuvarozók is járuljanak hozzá az utak fenntartásához és fejlesztéséhez.

A direktíva ilyen értelmű felülvizsgálatát szolgáló tervezetet kedden vitatta meg első olvasatban az EP közlekedési bizottsága, s az EU soros cseh elnöksége a hírek szerint legkésőbb júniusig szeretne politikai megállapodásra jutni a javaslat tagállami elfogadásáról. A módosításra kerülő irányelv lehetővé tenné a nemzeti kormányok számára, hogy a teherautók úthasználati díjaiba a környezet- és zajszennyezés, a balesetek és a dugók költségeit is beépítsék.

Az érintett teherszállító cégek persze hevesen tiltakoznak. Azzal érvelnek a terv ellen, hogy a költségek puszta növelése önmagában nem fogja egy fenntarthatóbb közlekedési modell kialakulását eredményezni, sőt, azzal járna, hogy kevesebb pénz jut a környezetkímélő technológiák beszerzésére. A tagállamok egy része attól tart, hogy az úthasználat drágítását a kereskedelmük sínylené meg, a megnövelt díj tovagyűrűző áremelő piaci hatással járna. Az EU közlekedési igazgatója, Enrico Grillo Pasquarelli viszont úgy véli, hogy az új direktívát már 2011-tól alkalmazni lehet.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek