Az 1945 óta legsúlyosabb gazdasági világválság közepette is akadnak olyan cégek, amelyek új munkahelyeket tudnak teremteni. Bár a vállalatok zöménél az elbocsátás vagy a rövidített munkaidő bevezetése van napirenden, egyes sikeres vállalatok most is a létszámbővítéssel vannak elfoglalva. Különösen azok, amelyek a válság által viszonylag kevésbé érintett szektorokban tevékenykednek.
A Tesco például a napokban jelentette be, hogy világszerte 26 ezer új állást hoz létre a meglévő 440 ezer mellé, mivel a következő év során csaknem egymillió négyzetméternyi összterületű új üzletet kíván nyitni. Más hipermarketeknek is jól megy: az amerikai Wal-Mart csak Észak-Karolinában háromezer új munkahelyet teremt. A világ második legnagyobb kiskereskedelmi láncaként ismert francia Carrefour pedig a napokban arról számol be, hogy Carrefour Discount néven alacsonyabb árfekvésű boltokat nyit, ami szintén új állások létrehozásával jár. Idehaza a közelmúltban az Auchan jelentett be 350 fős létszámnövelést.
Ágazati szakértők szerint a hipermarketek egyrészt azért tudnak most is nagy ütemben új alkalmazottakat felvenni, mert a válság az élelmiszer-kereskedelmet viszonylag kevéssé érinti. Másrészt pedig azért, mert világszerte folytatódik a nagy üzletláncok térnyerése a kisebb boltok rovására, s a forgalom és a profit párhuzamos emelkedése újabb és újabb üzletek nyitására ösztönzi a hipermarketeket. A Tesco például a válság dacára tavaly is 10 százalékkal, 3,13 milliárd fontra tudta növelni nyereségét.
A másik nagy munkahelyteremtő ágazat az energiaipar. A brit Centrica például 1500 új állást hoz létre a szélenergia hasznosítása és az energiahatékonyság növelése céljából. A megújuló energiafajták iránti igény növekedése miatt biztos keresletnövekedésre számíthatnak a napkollektorgyártók vagy a földhőszivattyúkat előállító cégek is. A német szélenergia-szövetség adatai szerint tavaly a válság dacára 98 ezerről 106 ezerre nőtt az ágazatban foglalkoztatottak száma.
Tömegesen jönnek létre új állások a számítástechnika vagy a távközlés gyorsan fejlődő területein is. Meglepő viszont, hogy még a válság által leginkább sújtott ágazatban, az autóiparban is vannak olyan cégek, amelyek létszámfejlesztést terveznek. Ilyen például a Renault, amely a Clio II modellje iránti nagy keresletre hivatkozva vesz fel 400 főt egyik franciaországi üzemébe.
Mindezek ellenére ezekben a hónapokban világszerte sokkal inkább az elbocsátások jellemzők, mint a létszámbővítések. A válság miatt globálisan már tavaly is 14 millió fővel nőtt a munkanélküliek tábora, az idei év végére pedig további 38 millióval csökken a foglalkoztatottak száma – jósolja legújabb előrejelzésében a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.