Néhol most is van felvétel
Az 1945 óta legsúlyosabb gazdasági világválság közepette is akadnak olyan cégek, amelyek új munkahelyeket tudnak teremteni. Bár a vállalatok zöménél az elbocsátás vagy a rövidített munkaidő bevezetése van napirenden, egyes sikeres vállalatok most is a létszámbővítéssel vannak elfoglalva. Különösen azok, amelyek a válság által viszonylag kevésbé érintett szektorokban tevékenykednek.
A Tesco például a napokban jelentette be, hogy világszerte 26 ezer új állást hoz létre a meglévő 440 ezer mellé, mivel a következő év során csaknem egymillió négyzetméternyi összterületű új üzletet kíván nyitni. Más hipermarketeknek is jól megy: az amerikai Wal-Mart csak Észak-Karolinában háromezer új munkahelyet teremt. A világ második legnagyobb kiskereskedelmi láncaként ismert francia Carrefour pedig a napokban arról számol be, hogy Carrefour Discount néven alacsonyabb árfekvésű boltokat nyit, ami szintén új állások létrehozásával jár. Idehaza a közelmúltban az Auchan jelentett be 350 fős létszámnövelést.
Ágazati szakértők szerint a hipermarketek egyrészt azért tudnak most is nagy ütemben új alkalmazottakat felvenni, mert a válság az élelmiszer-kereskedelmet viszonylag kevéssé érinti. Másrészt pedig azért, mert világszerte folytatódik a nagy üzletláncok térnyerése a kisebb boltok rovására, s a forgalom és a profit párhuzamos emelkedése újabb és újabb üzletek nyitására ösztönzi a hipermarketeket. A Tesco például a válság dacára tavaly is 10 százalékkal, 3,13 milliárd fontra tudta növelni nyereségét.
A másik nagy munkahelyteremtő ágazat az energiaipar. A brit Centrica például 1500 új állást hoz létre a szélenergia hasznosítása és az energiahatékonyság növelése céljából. A megújuló energiafajták iránti igény növekedése miatt biztos keresletnövekedésre számíthatnak a napkollektorgyártók vagy a földhőszivattyúkat előállító cégek is. A német szélenergia-szövetség adatai szerint tavaly a válság dacára 98 ezerről 106 ezerre nőtt az ágazatban foglalkoztatottak száma.
Tömegesen jönnek létre új állások a számítástechnika vagy a távközlés gyorsan fejlődő területein is. Meglepő viszont, hogy még a válság által leginkább sújtott ágazatban, az autóiparban is vannak olyan cégek, amelyek létszámfejlesztést terveznek. Ilyen például a Renault, amely a Clio II modellje iránti nagy keresletre hivatkozva vesz fel 400 főt egyik franciaországi üzemébe.
Mindezek ellenére ezekben a hónapokban világszerte sokkal inkább az elbocsátások jellemzők, mint a létszámbővítések. A válság miatt globálisan már tavaly is 14 millió fővel nőtt a munkanélküliek tábora, az idei év végére pedig további 38 millióval csökken a foglalkoztatottak száma – jósolja legújabb előrejelzésében a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet. VG


