BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fuvarozók ezrei zárnak be Európában

A tavalyi év óta Európa országaiban vállalkozások ezrei zártak be - hangzott el a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary és a Közúti Fuvarozók Európai Szövetsége (UETR) tagszervezeteinek

A nemzetközi közúti árufuvarozás aktuális helyzete című közös hétvégi budapesti workshopján. Több mint 7500 vállalkozás zárt be Spanyolországban, kétezer Franciaországban, Olaszországban pedig 2009-ben több mint tízezer közúti fuvarozó csukhatja be kapuit. Azok a vállalkozások pedig, melyek megmenekültek a bezárástól, sokszor kénytelenek nagyobb vállalatcsoportokba beolvadni. A közúti fuvarozás csökkenésével mind az áruforgalom, mind a tehergépjármű-vásárlás lecsökkent – így végső soron egy ördögi körbe kerültek. Miközben azonban a személygépkocsi-ipar, illetve a pénzügyi szektor konkrét intézkedések tárgya lett, a közúti fuvarozás ügyében nem hoztak nemzetközi intézkedéseket. Ezért az UETR kéri és elvárja tehát az Európai Uniótól, hogy a közúti fuvarozó vállalkozások érdekében megfelelő intézkedéseket hozzon.

A szervezet szerint a tagállami szintű intézkedések helyett átfogó, közösségi szintű intézkedésekre lenne szükség, a válságkezelés uniós koordinálására. Az UETR négy konkrét lépést kér az Uniótól. Egyrészt a fuvarozás költségeinek megtérülését. Fontosnak tartják egy európai megfigyelő központ felállítását, mely hivatalosan követné a fuvarköltségek és a fuvardíjak egyes tagországokban való alakulását. Segítségével meghatározható lenne egy úgynevezett bázistarifa-rendszer, hogy a tisztességes versenyt és az üzemanyagár visszanyerését biztosítani tudják. Második kérésük a professzionális/szakmai gázolaj. Indoklásuk szerint az üzemanyag, mint a fuvarozás fő költségeleme, az egyik legfontosabb szerepet tölti be a vállalkozások életében. Fontosnak tartják a kiszámíthatóságot és a járulékok csökkentését.

 A szakmai gázolaj bevezetésével a költségek kisebbek lennének, az üzemanyag-turizmus pedig megszűnne - fogalmaztak. A 30 napra történő fizetési határidő bevezetését azért tartják szükségesnek, hogy a vállalkozások rendezni tudják kiadásaikat, hogy a szolgáltatásuk után járó bevételeiket idejében megkapják. A körbetartozások megszüntetése érdekében mindenképpen be kell vezetni - véli at UETR. A szövetség szerint, ha már az állami megbízók és a vállalkozások közti tranzakciókat tudták szabályozni, akkor minél hamarabb tegyék meg ugyanezt a magánügyfelek (B2B, azaz Business to Business) közötti fizetések rendszabályozásában is. A negyedik konkrét lépés a hitelhez jutás. Manapság szinte semmilyen hitelhez sem jutnak a közúti fuvarozó kis- és középvállalkozások - hangzott el. Ezért kérik, hogy nyíljanak meg olyan hitelvonalak, melyek valóban lehetőséget adnak a fejlesztésre, vagy a túlélésre. Szerintük az adósság, illetve a lízingszerződések kamatait be kell fagyasztani.

Továbbá fontosnak tartják, hogy ha az Európai Unió – teljesen érthető módon – környezetvédelmi előírásokat és követelményeket támaszt, akkor a fejlesztések, a környezetbaráttá válás finanszírozásában is segítsen. A közúti fuvarozás az áruszállítások 75 százalékát teszi ki, és a közlekedésben dolgozók 50 százalékát foglalkoztatja. Az Európai Bizottság a gazdaság gerincoszlopának nevezi, adják meg tehát ennek a szektornak is a megérdemelt helyet - fogalmaztak a szakemberek. Nem szubvenciókat követelnek, hanem szabályozási garanciákat annak érdekében, hogy a fuvarozó kis- és középvállalkozások életképesek maradjanak, és a válság végeztével ismét fejlődhessenek. MK

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.