Magyar gazdaság

Nem csak a pénz dönti el, mennyire jó az országmarketing

Viszonylag szerény pénzügyi erőforrásokkal is lehet hatékony országmarketinget folytatni - mutatnak rá a Világbank szakemberei 181 ország és 32 város, tartomány befektetésösztönző ügynökségeinek vizsgálata alapján.

Jóllehet a legjobb szolgáltatást nyújtó ügynökségek általában a gazdag országokban találhatók, sok közepes vagy akár alacsony jövedelmű állam (például Costa Rica, Nicaragua, Botswana, Mauritius, Sri Lanka) is viszonylag előkelő helyezést ért el. Olyan szervezetek - a brazil, a ciprusi, a török és a spanyol - is bekerültek az élmezőnybe, amelyek csak néhány éve működnek. Ezzel szemben az Egyesült Államokat képviselő Invest in America alig lépte át a "jó" kategória alsó határának számító 60 százalékos küszöböt.

A magyar ITDH a nemzeti ügynökségek listáján a 14. helyet foglalja el, ha pedig a tartományi szintet is beleszámítjuk, akkor a huszonegyediket. Az új EU-tagállamok közül csak a lett és a litván befektetésösztönző szervezetet minősítették ennél jobbnak a jelentés készítői, akik egyrészt a honlapok megjelenését és tartalmát, másrészt két fiktív befektetői megkeresés kezelését vizsgálták. Utóbbiak egy italgyártó illetve egy szoftverfejlesztő cég nevében születtek. Az ITDH az internetes portál tartalmában volt a legerősebb, a két megkeresés közül pedig a high-tech ágazatból érkezőre reagált jobban.

Az elemzés készítői hangsúlyozzák, hogy most, amikor a gazdasági válság miatt akár 30-40 százalékkal is visszaeshet a globális FDI összege, különösen fontos a hatékony országmarketing. A potenciális befektetők megnyerése érdekében az ügynökségek honlapjai legyenek jól navigálhatóak, a rajtuk szereplő információk világosak, üzleti szempontból relevánsak, hitelesek, gyorsan letölthetők és természetesen angol nyelvűek. A megkeresésekre konkrét, adatokkal, piaci elemzésekkel és előrejelzésekkel alátámasztott válaszokat kell adni, a határidőket betartva, professzionális stílusban. Érdemes összefoglalót és esetleg tartalomjegyzéket mellékelni az átküldött anyaghoz, és lehetőség szerint a további szóba jöhető kérdéseknek is elébe menni.

Nagyon fontos az is, hogy a válaszok színvonala ne ingadozzon számottevően attól függően, hogy az ügynökség munkatársai közül ki készíti el. Ezt még a legjobb minősítést kapott szervezetek sem mindig tudják biztosítani. A világszinten ezüstérmes brazil APEX például sokkal jobb választ adott az italgyártó cég érdeklődésére, mint a szoftverfejlesztőére. A világbanki szakemberek szerint ez csak részben magyarázható azzal, hogy a feldolgozóiparban nagyobb hagyományai vannak a latin-amerikai országnak; inkább azon múlott a különbség, hogy nem ugyanazok a személyek válaszoltak az "ál-befektetőknek".
Az egyenletes színvonalnak nagy szerepe volt abban, hogy az osztrák ABA mind összesítésben, mind a megkeresések kezelése alapján a legmagasabb pontszámot kapta a vizsgált 213 ügynökség közül.

Az osztrák kormányzat sok időt és pénzt fordított a befektetőkkel kapcsolatban lévő munkatársak képzésére. A válaszok szakmai színvonalán túl arra is figyeltek, hogy telefonon érdeklődjenek a válaszok megérkezéséről, és arról, hogy felmerültek-e további kérdések. Ilyen ügyfélkapcsolati munkát elég kevés ügynökségnél tapasztaltak a jelentés készítői.

országimázs unió Ausztria
Kapcsolódó cikkek