A fordulat érdekében hirtelen több szakmai fórumot is tartottak az utóbbi időben az illetékes állami intézmények és a szakmai szervezetek képviselőinek, köztük Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszternek a részvételével.
„A kutatás-fejlesztés és az innováció a válságból való kilábalás és a növekedés egyik legfontosabb eszköze, ezért a kormány 2010 első negyedévében további abszorpciónövelő intézkedések bevezetését tervezi” – derül ki a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) lapunk kérdésére küldött válaszából.
A tárca kommunikációs főosztályának tájékoztatása szerint a „2008-ban és 2009-ben meghirdetett gyorsító intézkedéseknek köszönhetően hazánk k+f+i területen elért uniós forrásfelhasználása kiemelkedő a környező országokhoz képest, és folyamatos a javulás e téren.
Az Új Magyarország fejlesztési terv (ÚMFT) Társadalmi infrastruktúra operatív programja és a regionális operatív programok a források felhasználásában nagyon jól állnak, a Társadalmi megújulás (TÁMOP) és a Gazdaságfejlesztési (GOP) operatív program pedig fokozatosan dolgozza le a lemaradást.”
A 2009–10-es akciótervekben összesen 106 milliárd forint áll rendelkezésre k+f+i pályázatokra az ÚMFT operatív programjainál. Ebből jelenleg 81 milliárd forint elérhető, a többi pénz az európai kutatási infrastruktúra nagyprojektjeibe és kutatóegyetemi programokba „épül be”. Az operatív programok közül a GOP 2007 és 2013 között közel 260 milliárd forint uniós forrást biztosít a konvergenciarégiók mikro-, kis- és középvállalkozásainak k+f+i területen, s ebből idáig 387 pályázó jutott 51,4 milliárdos támogatáshoz. Ez a 20 százalékos felhasználás a tárca szerint csekélynek tűnhet, ám a korábbi nemzeti fejlesztési tervhez képest a források összességükben közel a hétszeresükre – a konvergenciarégiókban a harmincszorosukra – nőttek a mostani programozási időszakban. Ugyanakkor az Innobarometer 2009-es felméréséből az is kiderült, hogy a hazai vállalkozások jelentős része a világgazdasági válság nyomán visszafogott innovációs kiadásaiból.
A gazdasági tárca feladata az innovációt és a k+f-et ösztönző környezet megteremtése és működtetése, amelyhez hozzátartozik a támogatási források mellett a megfelelő hozzáállás és szemléletmód kialakítása. Az innováció erősítése érdekében mind a vállalkozásoknál, mind a társadalomban szemléletváltásra van szükség – állapította meg az NFGM.
Az EU-ban általában szélesebben értelmezik az innovációt, mint Magyarországon, érdemes lenne ezt nálunk is érvényesíteni. Novák Csaba, a k+f+i pályázatokat kezelő közreműködő szervezet, a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ (MAG Zrt.) szakmai igazgatója szerint ez is az egyik oka annak, hogy nálunk egyelőre nincs elég pályázó a szóban forgó kiírásokra. Nehezíti a forráslekötést, hogy az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok (OTKA) ötmilliárd forintos kerete révén aránytalanul kevés pénz jut alapkutatásra a k+f+i fejlődési lánc későbbi fázisaihoz képest. Novák Csaba szerint az is gond, hogy „képtelenség olyan gyors ütemben innovatív cégeket teremteni”, mint ahogy a rendelkezésre álló EU-forrás nő.
A k+f+i pályázatok kiírása Magyarországon sajnos még mindig nem a gazdaság által elvárt és az illetékes hatóság által megígért időben, ritmusban és tartalommal történt meg, például a Baross-program nagyon sokat késett, emellett változatlanul rendkívüli adminisztratív terhek nehezednek a pályázókra – vélekedett Monszpart Zsolt, a Magyar Innovációs Szövetség (MISZ) alelnöke. Ráadásul a kormányzat már öt-hat éve folyamatosan, évközben és meglepetésszerűen módosítja az innovációs keretfeltétel-rendszert. „Az idén is változott a kutatás-fejlesztést és innovációt felügyelő rendszer, tárca nélküli miniszteri rangról leértékelődött főosztályvezetői szintre” – jegyezte meg a MISZ illetékese. Beszámolt arról is, további húszmilliárd forintot zároltak a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapnál a költségvetés állapotára hivatkozva. „Az elmúlt öt évben a teljes alap 25 százalékát érintette valamilyen elvonás, tartalékolás, ezzel a kormányzat megsértette a 2003. évi törvényt, de ami ennél is rosszabb: a vállalkozók lehetősége az innovációs folyamataik finanszírozására ennyivel kevesebb lett” – tette hozzá Monszpart Zsolt. Sürgősnek tartaná a túlzott adminisztráció felszámolását, a pályázati értékelések átláthatóvá tételét, elhúzódásuk minimalizálását, a szerződéskötések diktátum jellegének megszüntetését, összességében a kormányzati feltételrendszer stabilitásának és kiszámíthatóságának a növelését.
Kell a saját alapkutatás. Kroó Norbert fizikus, a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke szerint ez a felismerés magyarázza, hogy az EU figyelme ismét az alapkutatások felé fordult, többek között azért is, mert kiderült, hogy az Egyesült Államok versenyképességének csökkenésében döntő szerepe volt a k+f kiszervezésének. A tekintélyes magyar kutató az unió tudományos tanácsának tagjaként a közösségi kutatás-fejlesztési irányok meghatározásában és évente 7,5 milliárd eurós keret elosztásában vesz részt. A fiatalok két-, a szenior kutatók akár 3,5 millió eurós támogatáshoz is hozzájuthatnak egy-egy kutatási témában öt évre. Az idén a 9100 jelentkező közül 16 volt magyar, s közülük végül nyolc jutott támogatáshoz, ez „akárhogy is nézzük, figyelemre méltó teljesítmény”. A szenior kutatóknál viszont szerinte látványosan éreztette hatását, hogy az elmúlt években leértékelődött az alapkutatás Magyarországon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.