BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nálunk a legnagyobb az adóemelés - Mennyivel fizetünk többet?

Az év első hónapjához képest 0,3 százalékos, 2009 januárjához képest 5,7 százalékos áremelkedést hozott a február, az év első két hónapjában pedig átlagosan 6,1 százalékkal nőttek a fogyasztói árak – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap közzétett adataiból.

Ha az egy hónap alatt bekövetkezett árváltozásokat vesszük figyelembe, kiderül: az idényáras élelmiszereknél – mint a burgonya, a friss zöldség és gyümölcs – emelkedést, a többi élelmiszer esetében viszont csökkenést hozott az előző hónap. A szolgáltatások árai átlagosan egy százalékkal emelkedtek. A vezetékes gáz ára nőtt, miközben a távfűtés 3,4 százalékkal került kevesebbe, mint januárban. A tartós fogyasztási cikkek ára nem változott, a ruházkodási cikkekért pedig valamivel kevesebbet kellett fizetni.

Tizenkét hónapos időtávot figyelembe véve némiképp más a helyzet: az összesített 5,7 százaléknál jóval alacsonyabb ütemben, 2,1 százalékkal emelkedett az élelmiszerek ára, a szeszes italok és dohányáruk viszont 11 százalékkal kerültek többe, mint 2009 februárjában. Ebben a jövedéki adó növelésének van fontos szerepe, és ugyanezzel, valamint a piaci folyamatokkal magyarázható az is, hogy az üzemanyagokért 22,3 százalékkal kértek többet ez év februárban, mint tavaly.

A szolgáltatások terén az évi inflációs adatot erősen felfelé húzza a távolsági utazás és a helyi tömegközlekedés áremelkedése. Az adóemelések hatását jól mutatja, hogy változatlan adótartalom mellett az egyéves áremelkedés csupán 1,6 százalék.

Ez az adat felelne meg az unió átlagának, ahol – a januári harmonizált adatok szerint – 1,7 százalékkal voltak magasabbak az árak 2010-ben, mint egy évvel korábban. A legnagyobb emelkedés a 27 tagállam körében Magyarországon következett be, a harmonizált adatok szerint 6,2 százalékkal, igaz, ez februárra 5,6-re csökkent.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.