Három év alatt öt minisztert fogyasztott el a közlekedés
Mint ismert, a gyorsforgalmi utak építtetéséért a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) a felelős, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK Zrt.) pedig a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetője és fenntartója. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) a közle-kedésért felelős minisztérium szakmai háttérintézménye és költségvetési szervként kezeli a gyorsforgalmi útfejlesztés finanszírozási forrásául szolgáló költségvetési előirányzatokat, továbbá a gyorsforgalmi úthálózat vagyonkezelője.
Az ellenőrzött, 2006-2009 közötti időszakban csaknem 312 km gyorsforgalmi utat helyeztek forgalomba, mintegy 800 milliárd forintnyi beruházási értékben. A kötvénykibocsátás formájában tervezett magántőke bevonás meghiúsulása miatt 3 milliárd forint meg nem térülő költség merült fel.
A közlekedésért felelős miniszter személye a vizsgálattal érintett időszakban öt alkalommal változott, ami az ÁSZ szerint nem segítette a stabil, kiszámítható irányítást, a szakmai feladatellátást.
Az ÁSZ összegzése szerint mind a NIF Zrt., mind pedig az ÁAK Zrt. folyamatai és működése szabályozott volt.
Az ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ többek között azt javasolta a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek, hogy ellenőrizze és értékelje a gyorsforgalmi úthálózattal kapcsolatos intézményrendszer hatékonyságát és gazdaságosságát, valamint a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács elnökének, hogy intézkedjen az MNV Zrt. és a KKK közötti vagyonkezelési szerződés megkötése érdekében.


