Hangsúlyozta: az MKIK fontosnak tartja, hogy a kereskedelemfejlesztés területén ne intézményrendszerben, hanem programokban, célkitűzésekben gondolkodjanak az érintettek.
Parragh László szerint a kereskedelemfejlesztés legfontosabb célkitűzésének a magyarországi export élénkítését, a magyar vállalkozások külpiacra jutásának segítését kellene megfogalmazni, elsősorban a Kárpát-medencére kiterjesztve, illetve Észak-Olaszország, Dél-Németország, Dél-Lengyelország, a Balkán térségére is koncentrálva, mert ezek a területek a magyar kis- és középvállalkozások számára reálisan elérhetők.
A kamara álláspontja szerint a kereskedelemfejlesztésben a hagyományos technika - az információnyújtás, a kiállításon való megjelenés segítés, export- és hitelgarancia nyújtása, jogi tanácsadás - mellett a beszállítói lánc erősítősítését is szorgalmazni kell. Az utóbbira példaként említette az MKIK elnöke, ha egy magyar kisvállalkozás a Magyarországon tevékenykedő, exportra termelő multinacionális cég stabil beszállítójává válik, akkor terméke közvetve a külpiacra kerül.
A kamara elnöke emlékeztetett arra, hogy az európai kereskedelmi kamarák nagy szerepet játszanak országuk kereskedelemfejlesztésében. Például az osztrák modellben a külgazdasági hálózat, a külgazdasági diplomácia a kamarához tartozik, de szinte mindegyik európai országban a kamaráknak lényegesen nagyobb befolyásuk van a kereskedelemfejlesztésre, a források elosztására, mint Magyarországon, illetve a rendszerváltó országokban.
Parragh László elmondta: Magyarország esetében a kamarák először a külgazdasági célok, stratégiák kialakításában, az ezekhez rendelt programok kidolgozásában, illetve az erőforrások működtetésében vehetnének részt.
"Nem volna ördögtől való ötlet, ha az ITD Hungary kereskedelemfejlesztési része a területi kamarákon keresztül működne" - fogalmazott Parragh László. Elképzelésük szerint az ITD Hungary magyarországi hálózatánál lévő kereskedelemfejlesztési feladatokat a területi kamarák elláthatnák, a Kárpát-medencei irodákat tovább kell bővíteni és erősíteni, és ebbe erőteljesen be kellene vonni a vegyes kamarákat. A Magyarországtól távolabbi területeken lévő ITD-irodákat a magyar kkv-szektor nem éri el, ezért közelebb kellene vinni a Külügyminisztérium intézményrendszeréhez - mondta Parragh László.
Ami pedig általában az állami kereskedelemfejlesztés intézményrendszerét illeti, túl sok az önálló szereplő, így rendkívül sok az átfedés, a párhuzamosság a tevékenységekben, ami értelemszerűen pazarláshoz vezet. Ezt feltétlenül racionalizálni kell, és a feleslegessé váló kapacitásokat meg kell szüntetni - vonta le a következtetést az MKIK elnöke.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.