BUX 51,134.63
-0.37%
BUMIX 4,168.17
+0.23%
CETOP20 2,378.89
+0.75%
OTP 16,940
-1.17%
KPACK 7,500
0.00%
0.00%
+1.64%
+1.04%
-0.80%
ZWACK 16,700
+1.21%
0.00%
ANY 1,535
+0.33%
RABA 1,285
-0.39%
0.00%
+1.32%
-1.20%
+0.81%
OPUS 209.5
-1.87%
+1.28%
-0.24%
-0.51%
-1.68%
OTT1 149.2
0.00%
+2.71%
MOL 2,660
+1.53%
+1.69%
ALTEO 2,150
+0.47%
0.00%
+2.10%
EHEP 1,595
+3.57%
0.00%
+0.50%
MKB 1,972
0.00%
+4.41%
+1.58%
-4.72%
0.00%
SunDell 39,400
-0.51%
+20.65%
0.00%
0.00%
0.00%
-1.10%
NUTEX 15.12
+1.07%
GOPD 12,700
+5.83%
OXOTH 4,600
+3.93%
-1.92%
NAP 1,120
+5.76%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Volt alapítványának adná a Költségvetési Tanácstól elvett pénzt a képviselő

A Költségvetési Tanács 835,5 milliójából 10 millió forint maradna a jövő évi költségvetésben Varga József, fideszes politikus javaslata nyomán. A pénzt egy korábban általa irányított szervezet kapná.

Varga József a költségvetéshez módosító javaslatot terjesztett be. A Költségvetési Tanács 835,5 millió forintos fenntartásából 825,5 milliót venne el Varga.

Így maradna a költségvetés fenntarthatóságát vizsgáló intézménynek éves szinten 10 millió forintja.

A KT 459 millió forintos személyi juttatásait nullára, és az intézmény beruházási kiadásait is nullára csökkenté a javaslat.

A 825,5 millió forint a Magyarországi Cigányokért Közalapítványt gyarapítaná Varga javaslata szerint. Az alapítvány így 1115,3 millió forintot kapna a költségvetésből.

Varga indoklása

„A Magyarországi Cigányokért Közalapítvány költségvetési támogatása az elmúlt évek során drasztikusan lecsökkent. A szervezet tanulmányi ösztöndíj programja a magyarországi romák integrációjának egyik legsikeresebb intézménye, az előző szocialista kormányzat azonban a kiutalható ösztöndíjak nagy részét elvonta, és a támogatásból részesülhet ő diákok körét is leszűkítette. Ennek következtében 2009-ben a támogatásra javasolt több mint 13 ezer roma gyermek ösztöndíjára a 2009-es források kevésnek bizonyultak, és 2010-re a helyzet tovább romlott. A javaslat ezért többletforrást csoportosít át annak érdekében, hogy a Magyarországi Cigányokért Közalapítvány ösztöndíj programja minél több roma diák számára adja meg az esélyt, hogy tanulmányaikat folytatni tudják .

Az ösztöndíj program a Költségvetési Tanács működési kiadásainak csökkentéséből és a Tanács szerepének átalakításából finanszírozható. A Fidesz választási programjában a hivatalok számának csökkentését ígérte . A Költségvetési Tanács működésére majdnem 1 milliárd forintot költöttek el évente .

A Költségvetési Tanács felállítását sem a Fidesz sem pedig a KDNP nem szavazta meg 2008-ban, hiszen szinte azonos feladatokat végez, mint az MNB, vagy az ÁSZ, és eredetileg 1,8 milliárd forintot szántak a működésére . Ugyanakkor feladata ellátásához szükséges bármilyen információt és adatot kérhet attól a szervtől, amely azt kezeli, illetve amely az adat előállítására a 2008 . évi LXXV . törvény szerint „ésszerű erőfeszítéssel képes”.

A költségvetési átcsoportosítás mellett szükséges és időszerű a Költségvetési Tanács feladataink átgondolása, és ezzel összhangban 2008 . évi LXXV. törvény módosítása.”

Varga korábban is nyújtott be egy indítványt, mely szerint az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatásából csípne le 100 milliót, és ezzel az összeggel a Magyarországi Cigányokért Közalapítványt támogatná.

"2000-től a Magyarországi Cigányokért Közalapítvány (Macika) elnöke, a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány kuratóriumának tagja vagyok" - írja magáról Varga József 2007-ben, a Fidesz weboldalán, ami azért meglehetősen pikánssá teszi a módosítót.

A Macika tájékoztatása szerint Varga 2006 óta nem tagja az Alapítványnak.

A Költségvetési Tanács kritikával illette a költségvetést és a kormány gazdaságpolitikáját is:

A KT szerint hiába helyezte kilátásba a kormány a közszféra további karcsúsítását, valamint a dologi költségek visszafogását, ezeken a sorokon valójában alig vagy egyáltalán nem csökkennek a kiadási összegek. A dologi kiadások például a 2010-es büdzséhez képest még nőnek is, mintegy 140 milliárd forinttal.

A foglalkoztatás bővülése nem valószínű, hogy bekövetkezik. A Költségvetési Tanács számításai szerint a kormány által várt 400 ezer munkahely helyett csak százezer jön létre - többek közt ezt mutatja Szlovákia példája. És ha ez nem következik be, akkor a kormány rákényszerülhet arra, hogy a nyugdíjpénztári vagyonból fedezze a költségvetési lyukakat.

KT: 700 milliárdos lyukat ütnek adótörvények 2013-14-ben

A KT figyelmeztetett: a törvényjavaslat nem mutatja be részletesen azt, hogy a makrogazdasági folyamtok feltételezéseiből hogyan vezethetők le a költségvetési tervszámok. A „külső költségvetési tételek” a törvényjavaslat szerint 125 milliárddal kedvezőbbek annál, mint amit a KT makrogazdasági előrejelzése tartalmaz.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint már két év múlva 5 százalékkal bővülhet a gazdaság, ám a KT 3,3 százalékos GDP növekedést jósol erre az évre. Az NGM a következő évekre is hasonlóan optimista, így a KT és a kormány prognózisa között körülbelül két százalékpontos eltérés rajzolódik ki.

Az ösztöndíj program a Költségvetési Tanács működési kiadásainak csökkentéséből és a Tanács szerepének átalakításából finanszírozható. A Fidesz választási programjában a hivatalok számának csökkentését ígérte . A Költségvetési Tanács működésére majdnem 1 milliárd forintot költöttek el évente .

A Költségvetési Tanács felállítását sem a Fidesz sem pedig a KDNP nem szavazta meg 2008-ban, hiszen szinte azonos feladatokat végez, mint az MNB, vagy az ÁSZ, és eredetileg 1,8 milliárd forintot szántak a működésére . Ugyanakkor feladata ellátásához szükséges bármilyen információt és adatot kérhet attól a szervtől, amely azt kezeli, illetve amely az adat előállítására a 2008 . évi LXXV . törvény szerint „ésszerű erőfeszítéssel képes”.

A költségvetési átcsoportosítás mellett szükséges és időszerű a Költségvetési Tanács feladataink átgondolása, és ezzel összhangban 2008 . évi LXXV. törvény módosítása.” -->

Kapcsolódó cikkek