Az Országos Egészségfejlesztési Intézet, az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet és az Egészségügyi Világszervezet szakértőinek közös neta-hatásvizsgálati vizsgálata azt mutatja, hogy összességében 27 százalékkal csökkent a sós ropogtatnivalók, a cukrozott üdítőitalok és az energiaitalok forgalma. A neta hatálya alá eső termékeket vásárlók 25-35 százaléka saját állítása szerint jelenleg kevesebbet fogyaszt, mint egy évvel korábban. Okként döntő részben az áremelkedést említették a vásárlók, míg kevesebb mint 20 százalékban azt, hogy a termék fogyasztása egészségtelen. A kutatás adatai szerint az érintett cégek 86 százaléka az adót teljes mértékben beépítette az árakba, így most átlagosan 29 százalékkal kell többet fizetni ezekért, mint a termékadó 2010-es bevezetését megelőzően.
Az adó a kutatók megállapításai szerint „gazdaságilag nem lehetetlenítette el a nagy befizetőket, és ösztönzőleg hatott a termékek receptúráinak egészségesebbé tételére”. Ez utóbbi állítás olyannyira igaz, hogy az adóbevétel-elmaradás is döntően abból fakadt, hogy az egyik korábbi energiaital-gyártó cég addig változtatta terméke receptúráját, míg az után ma már nem kell neta-t fizetnie, igaz, összetétele alapján készítménye ma már nem is számít energiaitalnak.
A NAV korábbi összesítése szerint összesen kilencféle termék tartozik a népegészségügyi termékadó hatálya alá, és havonta átlagosan 400-500 céget terhel fizetési kötelezettség. A neta-hatásvizsgálat alapján az összes neta 60-70 százalékát 53 vállalkozás fizette be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.