Magyar gazdaság

Az EU a Kereskedelmi Világszervezethez fordul Oroszország ügyében

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) közvetítését kéri az Európai Unió abban a vitában, amely Moszkva és Brüsszel között a járműimportra kivetett úgynevezett újrahasznosítási illeték miatt alakult ki.

Brüsszel szerint az illeték - amelyet Moszkva pár nappal az orosz WTO-csatlakozás után vetett ki az importjárművekre - a WTO legalapvetőbb értékét, elvét sérti, amely szerint egyetlen ország sem élhet diszkriminációval az importőrökkel szemben, illetve a különféle országokból származó importot sem különböztetheti meg hátrányosan.

“Az Európai Bizottság csaknem egy éve minden lehetséges diplomáciai csatornán igyekezett megoldást találni erre az ügyre, de hiába" - hangoztatta a bizottság közleménye szerint Karel De Gucht belga biztos, aki a kereskedelmi kérdésekért felel a brüsszeli testületben. Az uniónak nincs más választása, mint a WTO vitarendezési eljárásához folyamodni - teszi hozzá De Gucht szavaihoz a közlemény.

A WTO közbenjárása nem puszta közvetítés az ügyben, ha ugyanis Brüsszel és Moszkva 60 napon belül nem képes mindkettejük számára elfogadható megoldást találni, akkor akár az EU, akár Oroszország kérheti, hogy a WTO állítson fel egy testületet, amely megítélheti, hogy jogosak-e, összeegyeztethetőek-e a WTO szabályaival a kifogásolt orosz intézkedések.

A bizottság hangsúlyozza, hogy az oroszországi illeték súlyos hatással van a 10 milliárd eurós nagyságrendű, Oroszországba irányuló európai autóexportra, és ezáltal az európai autóiparra is. Az illetéket minden olyan importjárműre kivetik, amely az EU-ból származik, de az Oroszországban összeszerelt járművekre nem vonatkozik, ahogy az Oroszországgal vámuniót alkotó Belaruszból vagy Kazahsztánból származó sem esik feltétlenül az illeték hatálya alá.

Az új személyautók esetében az illeték 420-tól 2700 euróig, átszámítva 120 ezertől, 800 ezer forintig terjedhet. Három évesnél idősebb járműveknél 2600 és 17 200 euró, azaz 760 ezer és 5 millió forint közötti összeget, egyes speciális járművek esetében pedig akár 147 700 eurónak, vagyis mintegy 43 millió forintnak megfelelő rubelt kell befizetni az orosz államkasszába - ismerteti a bizottság.

Brüsszel szerint Moszkva az EU-orosz csúcstalálkozón tavaly ígéretet tett a diszkrimináció megszüntetésére, ám a helyzet továbbra is változatlan. Oroszországnak saját becslése szerint mintegy 1,3 milliárd euró bevétele származik évente ebből az újrahasznosítási illetékből. A bizottság számításai szerint az illeték bevezetése kioltja annak a vámcsökkentésnek a hatását, amelyet Moszkva a WTO-csatlakozás miatt vállalt, sőt egyes esetekben nagyobb teherrel sújtja a gépjárművek importját, mint csatlakozása előtt.

Kereskedelmi Világszervezet járműimport EU
Kapcsolódó cikkek