A KSH minap közzétett jelentése szerint a magyar GDP arányos k+f-ráfordítás elérte az 1,29 százalékot, ami az elmúlt két évtized legjobb adata. A 2011-hez képest 8 százalékos növekedés teljes egészében az üzleti szférából jött.
Korányi László, a Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) elnöke örül a jó hírnek, de figyelmeztet is: az állam hiába nyomja a vállalkozásokba ezeket a forrásokat, ha azok nem érzik a szükségét az innovációnak, a műszaki fejlesztésnek. A fejlett innovációs struktúrával rendelkező országokban a magánszféra a k+f-ráfordítások 70–80 százalékát fedezi. Ez az arány nálunk még mindig jóval kisebb, vagyis továbbra is az állam a meghatározó.
A NIH vezetője szerint amellett, hogy vannak jó projektek, amelyeknek nem sikerül pénzhez jutniuk, bizonyos területeken már inkább forrásbőség van. Jelenleg inkább az a probléma, hogy nincs elég kockázati tőke befektetésre érett vállalkozás. Többek közt erre kínál megoldást az a pályázat, ami technológiai inkubátorok/akcelerátorok segítségével erősíti a startup ökoszisztéma fejlesztését és a technológiai ötletektől a nemzetközi piacon megjelenni képes fázisba juttatja el az induló vállalkozásokat. A programból kikerülő startupok a hivatal reményei szerint a kockázati tőkealapok befektetési célpontjai is lesznek.
Emellett az elmúlt három hónapban két nagy rendezvényen, az Innotrends Hungary konferencián és kiállításon, valamint a RenExpón összesen mintegy 50 ingyen standra pályázhattak a startupok a NIH kezdeményezésére, akik utána arról számoltak be, hogy rendkívül hasznos piaci és befektetői kapcsolatokhoz jutottak ezeken a rendezvényeken.
A HR-TRAFFIC Közlekedési Szolgáltató és Szolgáltató Kft. minden sikerét az innovációnak köszönheti. Hájas Róbert Sándor ügyvezető igazgató szerint vállalkozásuknak eddig csak előnyük származott abból, hogy kihasználták ezt a lehetőséget. A vállalkozás 2011-ben indult be, és azóta éves szinten 110-120 százalékos árbevétel-növekedést produkált. A cég felfutása egy szerencsés véletlen eredménye: éppen nem volt gyártó a piacon, amikor a vasúti jelzőeszközöknél egy harmincéves technikát kellett lecserélni.
„Elvakult vasutas vagyok, persze, hogy örültem a lehetőségnek” – vallotta be. A közlekedési mérnök vasúti biztonságot szolgáló LED-es menesztő lámpáit a ráckevei HÉV vonalán alkalmazták először, jobb láthatóságot és kisebb fogyasztást eredményeztek. Ezek aztán a MÁV-nak is megtetszettek. Az induló vállalkozásnak nem volt sok választása: gyorsan meg kellett teremteni a tömeges gyártás feltételeit, az ehhez szükséges pénzt pedig bankhitel hiányában a család adta össze. Azóta is együttműködnek a MÁV-val, de a BKV-val és a HÉV-vel is, de érdeklődtek termékeik iránt a GYSEV-től, sőt külföldről, Romániából és a Baltikumból is.
A HR-TRAFFIC vezetője ugyanakkor elismerte: nincs egyszerű a dolga annak a vállalkozónak, aki elkötelezi magát az innováció mellett. Nekik is gondot okozott a forráshiány. Szerinte az innováció még messze van Magyarországon attól, hogy szerves része legyen az üzleti életnek, mert bármilyen komoly az igény, nincs elég pénz rá. Jelenleg az árlejtés okoz gondot sok vállalkozásnak, ami azzal jár, hogy mindenben az ár dönt, és igazából nem számít a minőség. Ráadásul náluk az idei év eddig nem bizonyult olyan pörgősnek, mint remélték. Bár megrendeléseik elvileg ugyanúgy vannak, már kilenc hónapja várnak egy fontos szerződés megkötésére. Csak úgy tudják megőrizni piaci pozíciójukat és a náluk dolgozó emberek munkahelyét, hogy egyre inkább a vasútellátó szolgáltatások irányába fordulnak, és újabb fejlesztéssel beszállítóként egy modern webáruházat nyitottak, ahol 60-70 százalékos arányban saját gyártású termékeket forgalmaznak. Ezzel alighanem újabb fordulat következik be a cég életében. A Példakép Pályázaton is éppen ezért szeretnék megmutatni magukat.
Ügyvezető: Hájas Róbert Sándor
Árbevétel (2012, millió forint): 103
Foglalkoztatottak (fő): 8
- kapcsolt vállalkozásokkal: 22
Ügyvezető: Hájas Róbert Sándor
Árbevétel (2012, millió forint): 103
Foglalkoztatottak (fő): 8
- kapcsolt vállalkozásokkal: 22 -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.