BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több tehetség, mint hisszük

Egy olyan időszakban szeretnénk példaképeket felmutatni, amikor a korszellem sokkal inkább a karakterrombolásnak kedvez – mondja Valentínyi Katalin, a Példakép Alapítvány alapítója. A civil szervezet országos pályázaton választott ki 50 példaértékű vállalkozót

– A kora nyári indulás óta meddig jutott el a Példakép Alapítvány?
– Először is lezajlott egy sikeres pályázat. Azt, hogy mennyire szükség van erre a kezdeményezésre, mutatja, hogy 417 regisztráció volt és 200 pályázat érkezett az „Év Példaképe” felhívásra. Nagyon sok jó, kiváló minőséget, magas hozzáadott értéket teremtő fiatal vállalkozót találtunk országszerte. Gyakorlatilag majdnem minden megyéből és a gazdaság csaknem minden szektorából volt jelentkező. A zsűri tagjainak nem volt könnyű dolga, de kiválasztották az 50 legjobbat. Van köztük gazdálkodó, fodrász, kulturális, turisztikai, társadalmi és startup vállalkozó, családi vállalkozás, hogy csak néhány példát mondjak. Igyekeztünk úgy választani, hogy bebizonyítsuk a fiataloknak: bármilyen területen lehet sikerrel vállalkozni. Annyira sokszínű a csapat, annyira különböző az életútjuk, hogy közülük mindenki megtalálja a maga példaképét.

Nehéz volt választani?
– Igen. A Példakép Pályázat 13 tagú zsűrijében a befektetői, a banki, a tudományos, a marketing, valamint a kkv és a nagyvállalati szektor egy-egy képviselője is benne volt annak érdekében, hogy a pályázatok elbírálásakor az eltérő szakmai szempontok egyaránt érvényesüljenek. Nagyon erős 50 fős csapatot választottak. Ugyanakkor az is kiderült, hogy lehetett volna akár százat is választani, mert annyi kiemelkedő vállalkozó volt a jelentkezők között. A napokban tartottuk az első zártkörű rendezvényünket, az ismerkedés nagyon jól sikerült. A késő estébe nyúló beszélgetések során kiderült: tényleg komolyan veszik azt, hogy példaképek lettek. Nagyon tetszik, hogy mindegyiküket olyan hosszú távú misszió mozgatja, ami még egy pluszt jelent a vállalkozásában. A Szőlőőr informatikai rendszer gazdája, Árendás Csaba például feladatának tekinti, hogy egészségesebbé tegye a szőlőt. Kabarcz Zsófi, a New Angle Team alapítója a civil szférát igyekszik helyzetbe hozni a munkájával. Van köztük olyan is, aki fogyatékkal élőknek biztosít munkát, vagy hátrányos helyzetből lett vállalkozó: az ötven legjobb között két roma fiatal által működtetett cég is található. Személy szerint nekem pedig nagyon jó érzés, hogy amiért hónapok óta dolgozunk, az egyszer csak megtelik tartalommal. A mi valódi értékünket ők jelentik.

– Mi lesz azokkal, akik nem jutottak be a legjobb 50 közé?
– Nagyon szeretnénk, ha jövőre ismét jelentkeznének a pályázatunkra azok, akiknél csupán egy picin múlott a bekerülés a legjobbak közé. Egy év alatt valószínűleg ők is fejlődnek, és így még nagyobb eséllyel indulnak majd a pályázaton. Az alapítvány célja ugyanis az, hogy évről évre megmutassa a példaértékű vállalkozásokat az országnak.

– Meg lehet valahogy ismerni a példakép vállalkozókat?
– Igen. Az alapítvány honlapján (peldakep.hu) is megtalálhatók lesznek a velük készült interjúk, illetve december elején egy kiadványt jelentetünk meg róluk. Akkor hirdetjük meg azt az országos közönségszavazást, amely során kiderül, ki lesz az Év Példaképe. A győztes jutalma ötmillió forint, és emellett számos különdíj is kiosztásra kerül. A szavazás 2014. január közepéig tart és a díjátadó gálát várhatóan január 18-án tartjuk. A fődíj elkészítésére design pályázatot hirdetünk meg októberben, szeretnénk, ha ez is egy fiatal vállalkozó alkotása lenne. Februárban indul majd az országos roadshow: a tervek szerint az egyetemi városokban mutatkoznak be a példaképek.

Az ötvenfős Példakép-csapat alapján mit gondol, rendelkezik a magyar gazdaság elég tehetséges vállalkozóval?
– Feltétlenül. Még többel is, mint gondolnánk. Számomra is meglepetés volt, hogy mennyi tehetséges vállalkozó volt az első pályázatunk résztvevői között. Valamilyen oknál fogva egyszerűen nem látjuk, vagy nem akarjuk látni, hogy ők itt vannak körülöttünk. Hogy van-e erő a gazdaságban és a fiatalokban? Az 50 példakép több mint fele a válság idején indította a vállalkozását, és 3–4 éven belül lettek sikeresek. Kell ennél többet mondani?

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.