BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A francia gazdaság nem tud kilépni a pangásból

Tartósnak tűnik Franciaország gyengélkedése: az Insee statisztikai hivatal tegnap megerősített becslése szerint az első és a második negyedévbne is stagnál az euróövezet második legnagyobb gazdasága.

A háztartások vásárlóereje 0,5 százalékkal erősödött ugyan a második negyedévben az előzőhöz képest, köszönhetően a bérek és szociális juttatások emelkedésének, ennek a tempója azonban lassabb a korábbiaknál, miközben a munkanélküliség – a baloldali kormány ígéretei és próbálkozásai ellenére – kilenc hónapja nő. A francia vállalatok haszonkulcsa, amely egyike a legalacsonyabbaknak Európában, az év eleji 29,8 százalékról 29,3 százalékra csökkent.

François Hollande államfő gazdasági programjának egyelőre egyik eleme sem működik. A második negyedévben a háztartások és az állam kiadásai 0,4 százalékkal növekedtek, a vállalati beruházások viszont a válság óta a legnagyobb mértékben, 0,7 százalékkal estek vissza az előző negyedévhez képest. A vállalatok körében végzett felmérések is arról tanúskodnak, hogy a pangásnak nincs vége.

A második negyedévi sikertelenség arra kényszerítette a kormányt, hogy rontsa növekedési előrejelzését. Az új prognózis szerint a francia GDPk 0,4 százalékkal bővülhet az idén a korábban várt 1 százalék helyett. Emmanuel Macron pénzügyminiszter nemrégiben úgy összegezte az általános benyomást a gazdaság állapotáról, hogy Franciaország „beteg”.

Romló indexek

A feldolgozóipari és a szolgáltató szektori beszerzésimenedzser-index (BMI) is csökkent szeptemberben augusztushoz képest az eurózónában a Markit Economics előzetes adatai szerint. A feldolgozóipari BMI 14 havi mélypontra, 50,5 pontra csökkent az egy hónappal korábbi 50,7 pontról, a szolgáltató szektori BMI pedig 52,8 pontra esett 53,1 pontról. Az összetett BMI-mutató az augusztusi 52,5 pontról 52,3 pontra csökkent, ez tavaly december óta a legalacsonyabb érték.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.