BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A finomszabályozás atyamestere

Az a francia Jean Tirole kapta idén a közgazdasági Nobel-díjat, aki segített megszelidíteni a nagy cégeket és képes eligazítást nyújtani a piaci szabályozás és a versenypolitikai nagyon is időszerű kérdéseiben

A telekommunikációs ágazat teljesen másként működik, mint a bankszektor, az egyoldalú piacon más törvényszerűségek uralkodnak, mint például a Google által jellemezhető kétoldalún. A versenyszabályozás szempontjából azonban egyaránt fontos, hogy új szereplők beléphetnek-e azokra a piacokra, ahol kevés, de egynél több szereplő van jelen. Ma már ez nem hangzik rendkívüli újdonságnak, fantasztikus felfedezésnek, ám e kérdésekről a szakértők egészen másként gondolkodtak még akár a nyolcvanas években is, amikortól figyelmét e témakörre terelte Jean Tirole, a Toulouse-i Egyetem 61 éves professzora, aki hétfőn a svéd jegybank által alapított közgazdasági Nobel-emlékdíjban részesült. Igen színes egyéniség Jean Tirole, széles érdeklődési körrel, aki képes eligazodni és eligazítást nyújtani a piaci szabályozás és a versenypolitikai nagyon is időszerű kérdéseiben.

A stockholmi bejelentés után felhívták a hírrel a francia professzort, s a teremben ülő újságírók kérdezhették is. A kérdések pedig a bankokra és a nagy internetes keresőprogramokra terelődtek, minthogy a politikai döntéshozókra is nagy társadalmi nyomás nehezedik, hogy szabályozzák ezeket a piacokat. De nem mindegy hogyan.

A Svéd Királyi Tudományos Akadémia zsűrije a nyolcvanas években megindult elsöprő deregulációs hullám kezdetére nyúl vissza az értékelésében, hogy érthetővé tegye a nagyközönség számára is a döntésének az indokait. Kissé persze leegyszerűsítve a gazdaságtörténeti folyamatot, azt hangoztatja, hogy máig le nem zárt vita tárgya, milyen közszolgáltatásokat érdemes állami, s milyeneket magánkézben tartani.

Az Egyesült Államoktól Nagy-Britanniáig, s Európa számos országáig, ideértve a kilencvenes évektől a szabadpiaci modellre átálló kelet-közép-európai, későbbi uniós tagországokat, a privatizáció lett a kulcsszó és a követendő példa. A vasúttól az energiahálózatokon át a telekommunikációig, de vegyes eredménnyel. A privatizáció nyertesei nem szükségképpen viselkedtek úgy, mint várták tőlük. Ennek oka részben a rossz szabályozás.

Bizonyosan sok tanulság lenne levonható tehát Magyarországon is Jean Tirole munkásságából, amely egyáltalán ismeretlen a gyakorló közgazdászok, a versenypolitika szakértői körében. Részben azért, mert a friss díjazott sokat publikált, részben meg azért – amit a svéd akadémia is kiemel –, hogy olyan területet vizsgált, amelyre kevés figyelem irányult. Az oligopóliumokkal foglalkozott, vagyis azokkal a piacokkal, ahol csak néhány szereplő van jelen. Nem alakulhat ki talán monopólium, de igazi, soktényezős verseny sem.

Közgazdasági Nobel-díjat 1982-ben George Stigler kapott az ipari szervezetek kutatásáért, 1994-ben pedig Harsányi János a játékelméleti munkásságért. Most pedig Tirole azért, mert mindkét területen nagyot alkotott. Igaz, Stigler kitüntetése óta sok év eltelt, de volt mire építeni.

A tudományhoz azzal járult hozzá nagymértékben Jean Tirole, hogy empirikus és elméleti kutatásaival bizonyította: nem lehet minden iparágat, piacot ugyanazon módszerrel hatékonyan szabályozni. Korábban, a nyolcvanas években még úgy gondolták, hogy lehet. Ár- és megtérülési plafon bevezetésével próbálkoztak, s tiltották a versenytársak együttműködését, miközben elnézték, ha az egyazon értékláncba tartozó, egymásnak alá- és fölérendelt cégek akár piacbefolyásoló alkukat kötnek. Ám Jean Tirole, s tíz éve elhunyt munkatársa, Jean-Jacques Laffont levezette, hogy ez téves személet. Egyes esetekben alkalmazható, más esetekben inkább kárt okozhat.

Mire gondoltak? Az árplafon intézménye például arra serkenthet egy céget, hogy csökkentse költségeit, s így növelje profitját. A költségcsökkentés társadalmilag hasznos, a profitnövelés nem feltétlenül. A versenytársak összebeszélése az árak rögzítésére természetesen nem előnyös társadalmi szempontból, de például a szabadalmi megállapodások esetében már más lehet a megítélés. Ha egy cég felvásárolja beszállítóját, azzal serkentheti az innovációt, de korlátozhatja a versenyt.

A játékelméletre azért támaszkodott Jean Tirole, hogy kiderítse, miként reagálnak a cégek a feltételek változására, illetve vetélytársaik lépéseire. Erre azért volt szükség, mert a francia professzor úgy találta, hogy a szabályozó hatóságok általában kevesebb információval rendelkeznek a regulázni kívánt vállalatról, mint maguk a társaságok. Az aszimmetrikus információ problémáját azzal oldja fel, hogy azt javasolja: a szabályozó hatóság a kompenzációra vonatkozóan többféle szerződési indítvánnyal álljon elő, s attól függően, hogy a vállalat melyiket választja, megtudhatja, milyen érdekeltség húzódhat meg a háttérben. Valóban magas költséggel állítható elő a szóban forgó közjószág, vagy csökkenthető a költség a magasabb profit reményében, vagyis kisebb ellentételezés is elégségesnek bizonyulhat.

A hatékony szabályozásnak feltétele lehet a hatóság függetlenségének a megteremtése is. Ez azonban kényes kérdés, mert éppen az aszimmetrikus információ miatt előfordulhat, hogy a cég és a szabályozó összejátszik. Ennek kockázatát be kell mutatni az érintetteknek, de még így előfordulhat, hogy a szabályozó a vállalat ügyvédjévé válik, anélkül, hogy lefizették volna.

A Google és a kétoldalú piac

1953-ban született, mérnöki diplomát és matematikai doktorátust szerzett Franciaországban, a közgazdaság-tudomány doktora az MIT-n (Massachusetts Institute of Technology) lett. A Stockjolmban rögtönzött telefonos sajtótájékoztatón azt mondta: olyan szabályozás kell, amely nem öli meg a vállalkozást, s olyan kormány, amely érvényt szerez a szabályozásnak. A Stockholmban rögtönzött telefonos sajtótájékoztatóján a Google-re vonatkozó kérdésre válaszul Jean Tirole külön kitért a kétoldalú piacok problémájára, amely szintén más megítélés alá esik, de itt is fontos: új szereplők is beléphessenek a piacra. A kétoldalú piacon valamely vállalat közvetít két fogyasztói csoport között. A szoftver platformok a fejlesztők és a felhasználók, a hitelkártyák kibocsátói az elfogadók és a vásárlók között. A telefontársaság piaca viszont egyoldalú, mert a hívó és a hívott fél ugyanaz a fogyasztó, persze nem egy időben.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.