BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eltérő vélemények a jövő évi költségvetésről

Eltérően ítélik meg a jövő évi költségvetést a vezető magyar kutatóintézetek szakértői; a költségvetési bizottság szervezésében megtartott kerekasztal-beszélgetésen szerdán a Parlamentben többségük szerint a tervezet számos kockázatot rejt, a Századvég Gazdaságkutató azonban reálisnak tartja a büdzsét.

Burány Sándor, a testület elnökének bevezetője szerint hagyományteremtő szándékkal rendezték meg a beszélgetést, amelyen Magyarországon az adott szakterület legjobb kutatói fejtik ki véleményüket a költségvetés tervezetéről, a szokásos politikai vita helyett.

A részt vevő hat legnagyobb kutatóintézet - GKI Gazdaságkutató Intézet, Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet, Költségvetési Felelősség Intézet, Pénzügykutató Zrt., Századvég Gazdaságkutató Zrt., MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont - képviselőjének többsége hiányolta a jövő évi költségvetésből a középtávú kitekintést. A kockázatok között említették az adócsomagot, az állami kiadások növekedését, a devizahitelesek helyzetét, és kérdésesnek nevezték a tervezet átláthatóságát is.

Oblath Gábor az MTA kutatóintézetének tudományos főmunkatársa a középtávú kitekintés teljes hiányát tartotta a 2015-ös költségvetés legsúlyosabb problémájának, szavai szerint olyan mintha az élet 2013-ban kezdődött volna és 2015-ben véget érne.

Hozzátette: a gazdasági növekedés és a beruházási aktivitás is erőteljesebb idén a korábban vártnál, ezért fontos lenne tudni, hogy a jövő évi lefékeződés az ideihez képest tartós irányzat kezdete, vagy csak átmeneti.

Petschnig Mária Zita, a Pénzügykutató Zrt. főmunkatársa az átláthatóságot nevezte a tervezet az egyik problémájának, ami megnehezíti ellenőrizhetőségét is, hiányoznak belőle a viszonyítási alapok. Egyetértett azzal, hogy minimum 3 éves időtávot kellett volna vizsgálni. Kérdésesnek nevezte egyebek között az export húzóerejének tervezett mértékét, hiszen a nemzetközi intézmények folyamatosan veszik vissza a növekedési előrejelzéseiket Számításai szerint alacsonyabb a reálisan várható nominális GDP, mint amennyivel a jövő évi költségvetés számol. Szerinte egyértelmű: egyetlen szempont van, hogy véletlenül se kerüljön vissza az ország a túlzottdeficit-eljárás hatálya alá.

Ezt hangsúlyozta Vértes Andás, a GKI Gazdaságkutató elnök-vezérigazgatója is. A benyújtott változat azt tükrözi, hogy a gazdaságpolitika egyetlen célja a túlzottdeficit-eljárás elkerülése - mondta. A makrogazdasági pálya véleménye szerint kicsit optimista, a fogyasztás jelentősen túl van becsülve, mert a "devizahitel-ügyből" keletkező forrástöbblet jóval kisebb lesz, és az időbeli csúszások miatt 2016-ra tolódik. 

Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója megalapozottnak látja a jövő évi makrogazdasági pályát, a 2,5 százalékos növekedéssel, és egyetértett a középtávú kitekintés fontosságával. Számításaik szerint jövőre a növekedés magasabb is lehetne az uniós pénzek felhasználásának erős hatása miatt. A világgazdasági kockázatok között említette az EU súlyosabb recesszióját, vagy a német gazdaság változó kilátásait. Súlyos tényezőnek nevezte Magyarország nemzetközi konfliktusainak esetleges eszkalálódását és az ehhez kapcsolódó esetleges "tőkemenekülést". 2014-hez képest jelentősen nőnek az állami kiadások, azaz "magára egyre többet költ az állam". A tervezet szja-ból 5,5 százalékos nominális növekedést irányoz elő, ami túltervezés, mert sem a bruttó bérek növekedése, sem a foglalkoztatás nem támaszt alá, ez akár 100 milliárdos kiesést jelenthet.

Ugyancsak hiányolta a középtávú kitekintést Romhányi Balázs, KFI ügyvezetője. Véleménye szerint jövőre alappályán 1,8-1,9 százalékos lenne a növekedés az adó- és devizahiteles csomag figyelembevétele nélkül. A devizahiteles csomagból adódó többlet ezt 2,1, az adóbevételek esetleg 2,3 százalékra tudják emelni, de a 2,5 százalék túltervezett szerinte. A tervezet 250 milliárd forintos megalapozatlan bevétellel számol.

Barcza György, a Századvég vezető elemzője reálisnak nevezte a büdzsét a makrogazdasági paraméterekkel együtt, ami a hosszú távú hitelességet megalapozza. Emlékeztetett, hogy az ország az uniós csatlakozásával együtt a túlzottdeficit-eljárás alá került, a 3 százalék alatti hiánycél egyszer sem teljesült, az ország hitelessége csorbult. Azonban 2010-óta minden évben 3 százalék alatt van a hiány - fűzte hozzá. Az infláció, adósság, és egyéb paramétereket az elemzők is reálisnak tekintik.

Barcza György szerint  a költségvetés szerkezetében visszatükröződnek a kormány által megfogalmazott célok, az egészségügyben és a rendvédelmi dolgozóknál folytatódik illetve elindul a béremelés, ami ráadásul nem megszorítások mellett történik. Hozzátette: a költségvetés bevételi és kiadási oldala nominálisan kisebb mértékben emelkedik mint a tervezett GDP-növekedés, a központi költségvetés folyó áron számolt bevételei 2,5 százalékkal növekednek, a kiadásoknál pedig csak 1,7 százalék. A kiadások csak visszafogottan emelkednek, de nincs szó csökkenésről.

Kitért arra is, hogy a tartalékok összege 176 milliárdról 233 milliárd forintra emelkedik, ami a GDP fél százalékára rúg, kellő biztonságot jelent, és megjegyezte, hogy az internetadó ennek csak egytizede. Hangsúlyozta, hogy nemzetgazdasági szinten a lakosság megélhetési költsége hónapról-hónapra csökken. A kiadások csökkenése elindult, a kormány ezt a GDP arányában 45 százalék közelébe tervezi csökkenteni, ami hosszú távú adócsökkentést is megalapozhat, ami versenyképességet jelent.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.