Brüsszel A bankok államosítása és a magas különadók miatt is bírálatot kapott a magyar kormány
Fennáll annak a veszélye, hogy Magyarország nem teljesíti a Stabilitási és Növekedési Paktum előírásait – állapítja meg országspecifikus ajánlásaiban az Európai Bizottság. A dokumentum szerint ugyan a költségvetési előrejelzések „nagyjából elfogadhatóak” 2016-ig, azt követően pedig kifejezetten kedvezőre fordulnak, de a testület úgy látja: további intézkedésekre lesz szükség az idén és jövőre. A GDP 0,5 és 0,6 százalékát kitevő költségvetési korrekciót írnak elő az ajánlásokban: ez az idén 200, jövőre pedig 175 milliárdos megszorítást jelent.
A bizottság előrejelzése szerint ugyanis mind a strukturális egyenleg alakulása, mind a nettó kiadások növekedése azt mutatja, hogy jelentős lesz az eltérés a középtávú költségvetési céloktól 2015-ben és 16-ban. A testület ismét sürgeti a Költségvetési Tanács jogkörének kiszélesítését és a középtávú költségvetési keretek törvénybe foglalását. Ez annyit jelent, hogy a kormány Nemzeti Reformprogramja nem győzte meg Brüsszelt arról, hogy sikerült teljesíteni az egy évvel korábban kiadott hasonló tartalmú ajánlásokat – de ez már várható is volt a korábban kiadott előzetes jelentés alapján. A testület ajánlásai nagyjából megfelelnek a tavalyiaknak: a szektoriális adók csökkentése, a közmunka mérséklése és az aktív munkaerő-piaci intézkedések növelése ugyanúgy szerepel az ajánlásban, ahogyan a hitelezés helyreállítása. A bankszektor elemzésénél elismeréssel szólnak a devizahitelek forintosításáról (mondván ez csökkentette a stabilitási kockázatot), de megjegyzik, hogy a nem fizető adósok magas száma még mindig a devizaalapú hiteleknek köszönhető. Hangsúlyozzák azt is, hogy nagy pénzügyi kockázatot hordoz az állami részesedés növelése a bankszektorban (hiszen az esetleges veszteségeket így a költségvetésnek kell esetleg pótolni), és miközben üdvözlik a hitelezés felfutását a kis- és középvállalati szektorban, megjegyzik, hogy mindez támogatott programok (az NHP) keretében valósult meg.
Élesen bírálják a magyar adóztatási gyakorlatot is, hangsúlyozva, hogy az alacsony jövedelmű rétegeknél – különösen az egyedül élő nőknél – Magyarországon uniós összehasonlításban kiemelkedően magas az adóterhelés. Ez leginkább a magas áfa miatt lehet így, amellyel kapcsolatban az uniós testület elismeréssel szól az áfacsalások elleni lépésekről (online pénztárgépek, és EKÁER), ugyanakkor megjegyzi, hogy mindezt a beszedés hatékonyságának növelésével, és a kkv-szektor adminisztrációs terheinek csökkentésével kellene párosítani. Aggódnak az ágazati különadók emelése miatt is, ismételten hangsúlyozva, hogy torzítják a beruházások eloszlását ezek a terhek.
Szerintük a közmunkaprogramot módosítani kellene (a kormány épp jövőre tervezi tovább bővíteni). Nem eléggé hatékony: alig 13,8 százalék talált munkát a közmunkások közül 2014 első felében, miközben a fenntartása egyre drágább. Az elmúlt négy évben a költsége a négyszeresére emelkedett (eléret a GDP 0,8 százalékát), és 2018-ig a mostani duplájára dagad.
A kormányzat egyelőre nem reagált a bírálatokra. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter már áprilisban, Jonathan Hill pénzügyi szolgáltatásokért és tőkepiacokért felelős uniós biztossal folytatott megbeszélései után jelezte: Magyarország nem ért egyet a bizottság (akkor még előzetes) megállapításaival, mert úgy véli, nem vették figyelembe az elért gazdasági eredményeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.