Közel 14 éves csúcsra, 10,2 pontra emelkedett a GfK gazdaságkutató intézet júniusi német hangulatindexe a májusi 10,1 pontról. Utoljára 2001 októberében volt ennél magasabb, akkor 11 pontot mért a kutatócég. A piaci elemzők többsége 10 pontos értékre számított júniusra. A következő 12 hónaphoz kapcsolódó várakozások mutatója 3 ponttal 38,3 pontra emelkedett, a fogyasztók vásárlási hajlandósága pedig 4,3 ponttal, 62,6-ra növekedett. Valószínűleg az inflációs várakozások emelkedése miatt a jövedelmekhez kapcsolódó várakozások mutatója viszont csökkent: 3,1 ponttal, 52-re csúszott le az előző havi 55,1 pontról, de ez még mindig nagyon kedvező érték.
A gazdaságkutató szerint a minden hónapban 2000 fogyasztó megkérdezése alapján készülő felmérés adataiból arra lehet következtetni, hogy idén a magánfogyasztás lesz a gazdasági növekedés fő húzóereje Németországban. A fogyasztók kedvezően értékelik Németország gazdasági helyzetét, bár a növekedés az első negyedévben érezhetően megtorpant.
A kedvező foglalkoztatottsági helyzet, a jövedelmek növekedése és az alacsony infláció eredményeként a német fogyasztók vásárlási kedve töretlen, amiből a kiskereskedelem húz hasznot. Ezt mutatja az is, hogy az idei első negyedévben 3,6 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom volumene.
A vállalatok azonban nem tartják annyira jónak a helyzetet. Az Ifo üzleti hangulatindex júniusban 107,4 pontra süllyedt a májusi 108,5-ről. Elemezők arra számítottak, hogy csak 108,2-re csökken a mutató, így az adat kedvezőtlen meglepetést okozott. Az aktuális üzleti környezet megítélését mérő index júniusban 113,1 pontra csökkent a májusban mért 114,3 pontról. Az üzleti várakozások megítélésének mutatója 102 pontra csökkent a májusi 103 pontról. A cégek kockázatnak tartják, hogy Görögország esetleg kilép az euróövezetből, de az orosz–ukrán konfliktust és az Iszlám Állam előretörését is aggasztónak tartják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.