BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kissé korrigált a kiskerben a KSH

Idén júliusban a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 6,8 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest – tetté közzé második, részletesebb adatokat tartalmazó becslését a Központi Statisztikai Hivatal.A második becslésben némileg korrigált a KSH, az első becslés alapján még 7 százalékra tette a növekedés ütemét, ebből faragott két „tizedet”. A módosításra azért volt szükség, mert a nem élelmiszer jellegű vegyes termékek forgalma első becslésre jóval nagyobbnak tűnt, 7,2 százalék, míg most 6,8 százalék lett. Folyó áron a kiskereskedelem júliusban 838,7 milliárd forint volt. Egész évben az első hét hónapban mindez 5065 milliárd forintot tett ki.

A KSH folyó áras statisztikáját a Blokkk.com internetes kereskedelmi szakportál az online kasszák forgalmával hasonlította össze. Legutóbb augusztus 17-én jelent meg adat, és e szerint az online pénztárgépek használatára kötelezettek forgalma január–július között 4478 milliárd forint volt. Ez viszont majdnem 600 milliárd forinttal kisebb érték, mint a KSH folyó áras adata. A különbség abból adódhat, hogy a KSH nagyobb piacról vesz mintát, mint az online kassza használatára kötelezettek köre. Ám ha a KSH kiskereskedelmi folyó áras adatsorához hozzászámolják az első hét hónapi 480 milliárd forint (becsült) vendéglátás- és a 116 milliárd forint szálláshelyforgalmat – hiszen az online adatsorban is benne van –, a különbség nagyjából 1200 milliárd lesz.

Az elemzők továbbra is úgy vélik, hogy a kiskereskedelmi piacon mutatkozik növekedés, ezt mind a reálkeresetek növekedése, mind a GDP növekedés megerősíti. A júliusi növekedést az elemzők is alábecsülték, a legoptimisátább várakozás is 5,8 százalékos növekedést jelzett, vagyis a kiskereskedelem növekedése kiemelkedő erővel gyorsult, amit többen a piac nem várt és erőteljes fehéredésének tudnak be.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.