BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mégiscsak bővül a kasszakör

Jövőre mégis kiterjeszthetik az online pénztárgépek használatára kötelezett vállalkozók körét a vendéglátásról és a kereskedelemről egyes szolgáltatásokra is – jelentette be Varga Mihály. A nemzetgazdasági miniszter azonban most sokkal szűkebb kört említett, mint amiről korábban hallani lehetett.

„A szolgáltató szektor számos szereplője használhat a jövőben online pénztárgépet, a jogszabály tervezetét már szövegezi a tárca. Az érintettek között lehetnek a szervizek, a gépjárműalkatrész-kereskedők, a pénzváltók, a masszőrök, de megvizsgáljuk annak lehetőségét is, érdemes-e előírni, hogy diszkókban, fitneszklubokban is online kasszával állítsák ki a nyugtát” – nyilatkozta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Magyar Időknek. A lapnak a miniszter hangsúlyozta, hogy az érintetteknek elegendő idejük van a készülékek beszerzésére, ám szavaiból az is kiderült: az őszre várt adócsomag részeként elfogadják majd az új szabályokat. Mint mondta, a cél az, hogy januárban már minden vállalkozás tudja, kell-e új kasszát vennie, és milyen határidővel. Azt azonban csak mérlegelendő szempontként említette, hogy az érintettek kapjanak állami segítséget az új gépek megvásárlásához. (A kereskedők egy része kapott.)

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) már január óta tervezgette az online kassza használatára kötelezettek körének kiszélesítését, ám nyáron hirtelen le kellett állniuk. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki tájékoztatóinak egyikén egy kérdésre válaszolva be is jelentette, hogy az ügy lekerült a napirendről. Szavai szerint „volt ilyen javaslat, de a miniszterelnök leverte”, miután Orbán Viktor úgy vélte, a kiterjesztés nem indokolt és nem életszerű.

Pedig az online kasszák hozták az eredményeket. A Világgazdaság kérdésére a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál azt mondták, a pénztárgépek napi használatának folyamatos ellenőrzése, a pénztárgépekből érkező adatok rendszerezése, elemzése, időbeli összehasonlítása abban segít nekik, hogy már célirányosan ellenőrizzék a feltételezhető mulasztókat. Például több esetben indult vizsgálat olyan adózóknál, akiknek a pénztárgépek adatai alapján folyamatosan volt bevételük, de ezt a bevallásaikban nem vagy nem a valóságnak megfelelően szerepeltették. De már ellenőriztek az egy alkalmazottra jutó árbevétel alapján is: a bejelentett dolgozók számából kiindulva feltételezni lehetett, hogy nem ütnek be minden eladott tételt a gépbe, hiszen a vállalkozó a regisztrált pénzből szinte fizetést se tudott volna adni.

A NAV ezen kívül képes az összegyűjtött adatokból informatikai úton vizsgálni a hasonló körülmények között azonos tevékenységet végző vállalkozásokat, és összehasonlító elemzésekkel kiválasztani azokat, amelyeknél fennáll a bevétel eltitkolásának gyanúja. Tudják, hogy ott van keresnivaló, ahol a kiállított nyugták száma rendszeresen és jelentős mértékben elmarad az ugyanazon tevékenységet hasonló körülmények között végző más adózók adataitól.

A kibővítés ezért is lett volna életszerű azoknál a vállalkozásoknál, amelyeknél gyanakodni lehetett a bevétel eltitkolására. Ilyen szolgáltatásnak gyanítják a szervizek mellett a fodrászokat, a kozmetikusokat és még a taxisokat is – ezért első körben arról volt szó, rájuk terjesztik ki az online kasszák bevezetésének kötelezettségét. Ezzel azonban csak a baj volt: vita indult, hogy a fodrászoknál és a kozmetikusoknál lehetséges lesz-e közös kasszahasználatot engedélyezni (hiszen jellemzően több egyéni vállalkozó található meg egy üzletben), miközben a gépet az érintettek drágállották. Kiderült, hogy a taxisok szerint is felesleges lenne épp őket bekötni a NAV-hoz, hiszen szerintük a hivatal az óra adatait is le tudja kérni. Ezenkívül nem szerettek volna újabb mobilsugárzást kibocsátó gépet a kocsiba, és azt is hangsúlyozták, hogy nekik is másfajta kasszára lenne szükségük. A tiltakozásokat követte a határozott miniszterelnöki döntés, igaz, a rossz nyelvek szerint ennek meghozatalában szerepet játszott, hogy a miniszterelnök az egyik, neki szolgáltatást nyújtó vállalkozóval is elbeszélgetett a kérdésről.

A nemzetgazdasági miniszter most mindenesetre láthatóan kerüli a problémás pontokat: a fodrászok és a szépségipar nem is szerepel a listán, ahogyan a taxisok is kimaradtak a felsorolásból. A pénzváltók maguk kérték, hogy lehessenek az online kasszakör része, rajtuk kívül is olyan szolgáltatások szerepelnek a listán, amelyeknek az esetében nincs szükség a már meglévő gépek módosítására. Ez leginkább azoknak a pénztárgépes cégeknek kedvez, amelyeknél nagyobb raktárkészlet halmozódott fel. (Tipikusan ilyen az Alt Cash, amelyre a gépeinek engedélyei körül kialakult hercehurca miatt ragadt több kassza.) Mindez persze jól jön a kormánynak is, hiszen – miután a gépek megvannak, az engedélyek készek – viszonylag rövid határidővel előírhatja a bekötést az érintett vállalkozásoknak.

Mindent bekötnének

Az étel- és italautomatákat is bekötnék az adóhivatalhoz – árult el a még szóban forgó elképzelések közül néhányat Varga Mihály. A nemzetgazdasági miniszter szerint két további javaslatot is vizsgálnak: a cégek számlázási rendszereinek adóhivatali bekötése és a készletnyilvántartások becsatolása is napirenden van. Varga Mihály azonban azzal nyugtatott mindenkit, hogy nem várhatók sokkszerű intézkedések, és az új elektronikus rendszerek bevezetése „kellő előkészítés után és a fokozatosság elvét szem előtt tartva képzelhető el”.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.