BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Volkswagen: beláthatatlanok a károk

Egyelőre nehéz felmérni a Volkswagen-botrány által okozott kárt. Nemcsak a szeptember óta tőzsdei értékének 43 százalékát elveszítő konszern kerülhet bajba, de az autóexportra építő magyar gazdaságot is negatívan befolyásolhatja az ügy.

Drasztikus a Volkswagen emissziós botránya, ám nem okozott olyan kár,t amely csorbítaná a német gazdaság hírnevét – mondta a német közszolgálati rádiónak adott interjúban Angela Merkel. A német kancellár ugyanakkor arra hívta fel a cég figyelmét, hogy minél előbb tisztázniuk kell a dízelbotrány részleteit.

A német szövetségi kormány valóban siettetné a dolgot: most szerdai ülésére vár magyarázatot a cégtől, és a Bloomberg szerint azt is elvárja a konszerntől, hogy a dízelmotorokba szerelt, az emissziós értékeket manipuláló szoftver javítása ne okozzon semmilyen többletköltséget az autótulajdonosoknak. Sőt, a csak Németországban 2,8 millió autót érintő ügyben a kormány megfelelő kompenzációt is elvár.

A botrány világszerte 11 millió gépkocsit érint. A kártérítések és a visszahívások finanszírozására 6,5 milliárd eurót tett félre a cég, ám kérdés, ez elegendő lesz-e. Annál is inkább, mivel a cég, amely a botrány szeptember 18-i kirobbanása óta 43 százalékot veszített tőzsdei értékéből, a német kormány vizsgálatán túl bizonyára számos perrel és eljárással lesz kénytelen szembesülni a következő időszakban. És nem csak a hatóságok részéről: a múlt héten már egy német magánbefektető is kártérítési igény nyújtott be a hiányos tájékoztatás okozta árfolyamveszteség miatt.

Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) óvta a politikusokat attól, hogy túlreagálják az ügyet. „El kell kerülni az olyan intézkedéseket, amelyek aláássák iparágunk versenyképességét, amely 12 millió embernek ad munkát Európában” – írta az EU ipari minisztereihez intézett levelében Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója, az ACEA elnöke. Ghosn szerint az amerikaiak az eljárással az európai dízelgyártó ágazat piacvezető pozícióját igyekeznek aláásni.

„Egyelőre nem gondolom, hogy a Volkswagen-botrány drámai hatással járna a teljes autógyártó szektorban, és azt sem, hogy Magyarországra nézve ez nagy gondot okozhat” – mondta a Világgazdaságnak Gárgyán Eszter, a Citi vezető közgazdásza. Kiemelte azonban, hogy a gazdasági növekedésre nézve kockázatot jelent az ügy, de még nem tudni, hogy mekkora problémát okoz.

A JP Morgan elemzésében azonban kiemelte, hogy a magyar ipari termelés 20–22 százalékát, az export 10 százalékát és a magyar GDP 4 százalékát teszi ki az autógyártás, vagyis ha visszaesne a kereslet az autók iránt, akkor az a beszállítókon és az Audi termelésén keresztül negatívan hatna Magyarországra. A Citi elemzője azonban azzal érvel, hogy a beszállítói láncra korlátozott lehet a hatás, miután Magyarországon nem gyártanak Volkswageneket, a csoport hazai gyárában már csak Euro-6-os motorok készülnek, azokat pedig nem érinti a botrány.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter korábban azt mondta, hogy a légszennyezési értékeket meghamisító szoftvert tartalmazó dízelmotorokból korábban 2–2,5 milliót gyártottak az Audi Hungária győri gyárában. A Magyar Nemzeti Bank becslése alapján a dízelmotorok kivitele nem éri el az export 0,25 százalékát sem – emlékeztet Gárgyán. A Citi elemzője arra is rámutat, hogy az autóipar nagy súlya miatt kockázatok láthatók. Az idei első fél évben pedig a GDP-növekedésből 1 százalékpontot tett ki az autóipar. Az idei első fél évben 3,1 százalékkal nőtt a magyar gazdaság, a növekedési ütem azonban lassuló tendenciát mutat.

A JP Morgan elemzői szerint a botrány miatt nem az új autók eladása fog visszaesni, hanem a keresletbe más márkákat vesznek majd fel, és a Volkswagen dízelmotoros autói helyett benzinmotoros autókat vásárolhatnak.

Intézkedési terv

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter pénteken a European Institute befektetési társaságokat tömörítő szervezet fogadásán azt mondta, ha a külső autópiaci kereslet csökken, az negatívan befolyásolhatja hazánk ipari kibocsátását és exportját is. „Ezért figyelünk különösen a Volkswagen-csoport nemrég kirobbant botrányára” – jelentette ki a miniszter.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy nappal korábban elkerülhetetlennek nevezte, hogy a kormány intézkedési tervet készítsen a Volkswagen-botrány miatt, mivel kétséges lehet, hogyan teljesíthetők a 2016-os költségvetés célszámai. Együttműködést szorgalmazott a győri Audi gyárral, és jelezte: nem számol elbocsátásokkal, de a forgalom visszaesése miatt a cégcsoport valószínűleg kisebb részt tud vállalni a gazdasági növekedésből.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy nappal korábban elkerülhetetlennek nevezte, hogy a kormány intézkedési tervet készítsen a Volkswagen-botrány miatt, mivel kétséges lehet, hogyan teljesíthetők a 2016-os költségvetés célszámai. Együttműködést szorgalmazott a győri Audi gyárral, és jelezte: nem számol elbocsátásokkal, de a forgalom visszaesése miatt a cégcsoport valószínűleg kisebb részt tud vállalni a gazdasági növekedésből.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek