BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Izzottak a telefonok az MNB-nél

Sok munkájuk volt a jegybanki fogyasztóvédőknek tavaly. Csupán a devizahiteles elszámolásokkal kapcsolatban több mint 30 ezer megkeresés futott be az ügyfélszolgálatra – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentéséből. A panaszokat egyébként nem a jegybank bírálta el. A jogszabályok szerint a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhattak a panaszosok, ahová 16 ezer ügy jutott el. Ebből 14 ezret zártak le eddig, és 390-nél került sor valamilyen kötelezésre. A PBT-t megjárt devizahitelesek 10-12 százaléka döntött úgy, hogy továbbviszi az ügyet a bíróságra. Az elszámolással kapcsolatos jegybanki témavizsgálat még most is tart, várhatóan májusban zárul majd le. Eddig is voltak azonban intézkedések, csaknem 124 millió forintnyi fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a jegybank a pénzügyi cégekre az elszámolásokkal kapcsolatban. A büntetés zömét egyébként a Banif Plus Bank kapta, miután sokadszorra sem sikerült időben kiküldenie a forintosítással és elszámolással kapcsolatos információkat tartalmazó leveleket.

A fogyasztóvédelmi terület kiemelt ügyei voltak még tavaly a brókerbotrányok és az Astra Biztosító csődje is. A brókerbotrányok károsultjai összesen 300 kérelmet nyújtottak be az MNB-hez, de a megkeresések száma sokkal nagyobb volt, meghaladta a 6 ezret. Az Astrával kapcsolatban 100 kérelmet regisztráltak, és 2800 telefonos, személyes, valamint e-mailes megkeresésre kellett válaszolni. A jegybank komoly sikernek tartja, hogy elérte: a biztosító ügyfelei magyarul is benyújthatták a kárigényüket a román kártalanítási alaphoz. A történet egyik tanulsága, hogy kockázatot jelent a fogyasztókra nézve, ha egy határon átnyúló szolgáltatást nyújtó céggel vagy egy fiókteleppel kötnek szerződést, ezeket a pénzügyi cégeket ugyanis az MNB nem vagy csak korlátozottan felügyelheti.

Az MNB kiemelt kockázatnak látja egyebek között a félreértékesítést is, főleg a biztosításközvetítőknél. Ennek kiküszöbölésére március 1-jétől csak egy kötelező elemeket tartalmazó igényfelmérő kitöltése után lehet életbiztosítást kötni. Az MNB nemcsak fogyasztói panaszok alapján találkozott félreértékesítésekkel, hanem próbaügyleteket is kötött biztosítóknál, amelyek során azt tapasztalták, hogy nem a megfelelő terméket ajánlották az ügyfélnek, vagy a tájékoztatás homályos és ellentmondásos volt. Bár hatékony eszköznek tartja, a jegybank viszonylag kevés próbavásárlást végez, 2014 második felében csupán 21, tavaly pedig egész évben mindössze 19 ilyen esemény volt. Ennek az az oka, hogy ezek a próbaügyletek rendkívül munkaigényesek, és hosszas előkészítést igényelnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.